Vt 3 Hämeenkyrönväylä-hankkeen vastaus, liikenneturvallisuus Haverin maanajossa
Hämeenkyrönväylältä vapautuvan silttisen maan kuljetukset Ylöjärven Haveriin ovat käynnistyneet maanantaina 15. maaliskuuta. Aloituspäivään vaikutti muun muassa päätöksen lainvoimaisuus ja siihen liittyvä oikaisuvaatimusaika. Hämeenkyrönväylän hanke, Hämeenkyrön kunta sekä Ylöjärven kaupunki tiedottivat maanajosta yhteisesti eri tiedotusvälineissä, kun kuljetusten alkaminen oli sovittu aloitettavaksi.
Vaikka kuljetussopimuksen mukaan ajot tulee tehdä lyhyimmän reitin mukaan, halusimme huomioida kuljetuksissa myös liikenteen sujuvuuden ja mahdolliset eri yleisen tien reittivaihtoehdot. Valittuun reittiin vaikuttaa miltä osuudelta uutta tielinjaa siirrettävät maat leikataan eli mistäpäin työmaata kuljetus kohti Haveria voi alkaa. Lupa kaikille reiteille on saatu Hämeenkyrön kunnalta.
Kuljetukset tehdään pääasiallisesti puoliperäautoilla väylien nopeusrajoituksia ja liikennesääntöjä noudattaen. Maantietä 3002 ajettaessa Haveriin päin, Kyröskosken sillan jälkeen nopeusrajoitus ajoreitillä on 50 km/t. Liikenneturvallisuutta parantaaksemme asensimme kohtaan nopeusseurantataulun ajonopeuksien tarkkailuun. Ylöjärven kaupunki asentaa myös nopeusseurantataulut Haverin päähän.
Liikenneturvallisuuden lisäksi maanajon kuljetuksissa huomioidaan myös koululaisten koulumatkat. Myös kuljettajat haluavat tehdä työnsä turvallisesti, ja reitin kunnosta sekä riskikohdista ollaan koko ajan yhteydessä eri tahojen kesken. Työtä tekevät kuljetusalan ammattilaiset, joilla ajokalusto ja turvalaitteet ovat hyvällä tasolla.
Kuljetuksia on tarkoitus tehdä niin sanotusti ringissä, jotta täynnä ja tyhjänä ajavat autot eivät kohtaisi taajamassa. Maanajon ollessa käynnissä käytettäviä reittivaihtoehtoja optimoidaan kuljetuksen sujuvuuden ja keston mukaan siten, että niistä aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa muille tien käyttäjille. Sujuva liikenne on tietenkin myös meidän tavoitteemme.
Maanajossa käytetyille yleisille teille sekä katuverkolle tehdään kunnossapitotöitä reitin molemmissa päissä. Työpäivän aikana poistetaan kurat harjaamalla ja tarvittaessa pesemällä.
Akseli Nurmi
projektipäällikkö
Väylävirasto
Harri Korhonen
urakoitsijan nprojektinjohtaja
Destia Oyn
Kommentit
Toivomme vilkasta ja moniäänistä keskustelua! Noudatathan pelisääntöjä.
Kirjoita selkeästi ja napakasti. Kaikki viestit luetaan ja hyväksytään ennen julkaisua. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise.
Kiitos kommentistasi!