OIVASEUTU 22.9.2023 08:00

Tutkimus: Oiva tavoittaa viikossa yli 18 000 lukijaa – Printin lukijamäärä kasvoi neljänneksellä

Seutulehti UutisOiva tavoittaa viikossa yhteensä 18 100 lukijaa printtilehdellä ja digissä. Printtilehteä lukee viikoittain 15 200 lukijaa. Lukijamäärät mitattiin Kansallisessa Mediatutkimuksessa (KMT 2023), jonka tuoreet tulokset julkistettiin tänään perjantaina.
UutisOivan printtilehden tavoittavuus nousi viime vuodesta peräti 23,6 prosenttia.
– On mahtavaa, että lukijamäärämme on viime vuodesta kasvanut lähes neljänneksellä. Se on meille tekijöille iso palkinto ja osoittaa, että olemme tehneet sisällön painotuksissa oikeita valintoja, UutisOivan päätoimittaja-toimitusjohtaja Katri Linnikko tuumaa.
Hän arvelee, että lukijamäärien kasvussa näkyy myös se, että sanomalehteen ja sen uutisiin luotetaan medioista eniten, kuten pari viikkoa sitten julkistetut tutkimustulokset kertoivat. Niiden mukaan kolme neljästä suomalaisesta pitää sanomalehtiä ylivoimaisesti luotettavimpina medioina (Iro Research 2023).
Paikallislehden mielenkiintoa nostattavat myös esimerkiksi Pirkanmaan hyvinvointialueen kaltaiset asiat. Maakunnallisen toimijan päätökset koskettavat kaikkia Pirkanmaan kuntia, mutta paikallislehdet ovat ainoita, jotka pystyvät tarkasti seuraamaan oman alueensa asioita.
– Uskon, että hoitamalla hyvin oman alueemme päivänpolttavien asioiden uutisoinnin sekä mielenkiintoisten tarinoiden kerronnan, pystymme pitämään kiinni siitä, että ainakin neljä viidestä paikkakuntalaisesta lukee Oivaa jatkossakin, Linnikko sanoo.

Sanomalehdillä yhteensä yli 4,1 miljoonaa lukijaa

Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan peräti 96 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä. Sanomalehtien lukijamäärä on siis yhteensä yli 4,1 miljoonaa suomalaista.
Sanomalehtisisältöjä luetaan sekä painettuna että digitaalisena. Digitaalisia sisältöjä lukee jo 88 prosenttia suomalaisista. Moni lukija lukee sekä painettua että digitaalista sisältöä.
Kansallisen Mediatutkimuksen tilaaja on MediaAuditFinland Oy ja sen toteuttaa Kantar TNS. Tutkimukseen vastaa vuosittain 23 000 yli 15-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksessa on mukana 132 sanomalehteä.

Jaa artikkeli

Facebook Twitter Kommentoi

Kommentit

Toivomme vilkasta ja moniäänistä keskustelua! Noudatathan pelisääntöjä.

Kirjoita selkeästi ja napakasti. Kaikki viestit luetaan ja hyväksytään ennen julkaisua. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise.

Kiitos kommentistasi!

 

Anna nimimerkki, mikäli et halua kommentoida omalla nimelläsi.

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.

Lue lisää

IKAALINEN 11.4.2024 14:00 Tilaajille

Oivan yrittäjäkahveilla puhuttiin innokkaasti markkinoinnista

HÄMEENKYRÖ 10.4.2024 13:00 Tilaajille

Sudenpentulauma Pandat tutustui lehdentekoon – Toimittaja-jälki on yksi monista partiolaisten suorittamista merkeistä

HÄMEENKYRÖ 23.2.2024 13:35 Tilaajille

Reportterit, uutisankkurit, kirjeenvaihtajat ja toimittajat tutustuivat paikallislehden tekoon – Oiva oli suurimmalle osalle kotoa tuttu

OIVASEUTU 29.1.2024 15:00 Tilaajille

Tutkimus: Nuoret hankkivat uutisensa Tiktokista – Uutismedioihin luotetaan eniten

OIVASEUTU 24.12.2023 00:00 Tilaajille

Lukupaketti: Käkisaaren herra, kirjakaupasta luopuja ja yksi pieni tiitiäinen – Näitä juttuja luitte vuonna 2023