Tutkimus: Äänestäjä selaa sanomalehteä kun päättää aluevaaliehdokkaastaan
Sanomalehdet ovat ylivoimaisesti tärkein media kun suomalaiset hakevat tietoja aluevaaleihin, selviää IRO Reearchin lokakuussa Uutismedian liiton toimeksiannosta tekemästä tutkimuksesta.
Heistä, jotka aikovat varmasti tai melko varmasti äänestää aluevaaleissa jopa 56 prosenttia aikoo hakea tietoa äänestyspäätöksensä tueksi painetuista tai digitaalisista sanomalehdistä. Seuraavaksi eniten tietoa haetaan televisiosta (37 prosenttia) ja kolmanneksi eniten kaupunkilehdistä (34 prosenttia).
Ehdokkaiden omat verkkosivut ja kunnan omat palvelut sijoittuvat huomattavasti alemmas (31 ja 23 prosenttia).
Vielä harvempi aikoo etsiä tietoa puolueiden verkkosivuilta tai postilaatikkoihin jaettavista mainoksista, Googlesta tai sosiaalisesta mediasta.
Ainoastaan nuorten eli 18–24 -vuotiaiden kohdalla sanomalehdet menettävät ykkössijansa: heidän kohdallaan Google ja sosiaalinen media kiilaavat perinteisten lehtien ohi.
Tutkimus toteutettiin valtakunnallisesti, pois lukien Helsinki, joka ei äänestä aluevaaleissa. Aluevaalit 2022 -tutkimus toteutettiin osana IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimusta. Tutkimusta varten haastateltiin 886:ta vähintään 18-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä.
Kommentit
Toivomme vilkasta ja moniäänistä keskustelua! Noudatathan pelisääntöjä.
Kirjoita selkeästi ja napakasti. Kaikki viestit luetaan ja hyväksytään ennen julkaisua. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise.
Kiitos kommentistasi!