Puualan opettajan huoli: onko käsityön opetuksen muutos vienyt hakijoita kädentaitojen aloilta?
Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa tulevia hienopuuseppiä opettava Arto Anetjärvi on huolissaan kädentaidon aloille opiskelemaan hakeneiden määrän valtakunnallisesta laskusta. Huolensa hän jakaa monen muun kädentaitoja opettavan kanssa. Hakijamäärän muutoksen taustalla uskotaan olevan peruskoulun käsityönopetukseen viime vuosina tulleet muutokset.
Helsingin yliopistossa tehdyn selvityksen mukaan käsityön opiskeleminen valinnaisaineena 8. ja 9. luokilla laski 43 prosenttia vuosina 2017–2019, teknisen työn valinta laski 59 prosenttia ja tekstiilityön valinta 70 prosenttia. Selvitys perustui käsityön aineenopettajille lähetettyyn kyselyyn.
– Innostus kädentaitoihin syntyy tekemisen kautta, ja jos kipinää ei synny yläasteella, nuoret hakeutuvat peruskoulun jälkeen muille aloille, Anetjärvi miettii.
– Tasapäistäminen teknisen työn ja tekstiilityön välillä on pahasti epäonnistunut.
Riittääkö työntekijöitä?
Puualan koulutusta on Anetjärven mukaan lakkautettu Suomessa monella paikkakunnalla, koska hakijoita ei ole ollut riittävästi. Ikatan puualallekin suoraan peruskoulusta tulevien hakijoiden määrä on laskenut ja opiskelemaan pyrkii pääasiassa uutta ammattia tavoittelevia aikuisia.
– Puuteollisuuden liitto on huolissaan siitä, ettei alalle ole työntekijöitä. Meille soitetaan yrityksistä, olisiko meillä sopivia opiskelijoita, joista voisi tulla heille työntekijöitä. Opiskelu voidaan tällöin muuttaa oppisopimukseksi.
– Olen kuullut, että myös koko teknologiateollisuudessa kannetaan huolta tulevaisuuden tekijöistä.
Opiskelijoiden ikäluokatkin ovat pienentyneet, mutta Anetjärven mukaan eivät samassa suhteessa kuin puu- ja ylipäätään teknologia-aloille hakijoiden määrä.
Muutenkin käsityötuntien väheneminen peruskoulussa huolestuttaa.
– Kädentaidot voisivat olla joillekin oppilaille se asia, jossa voisi olla hyvä. Ongelmat lisääntyvät, jos nuori ei löydä sellaista paikkaa, missä olisi mahdollisuus onnistua.
Toiveena kaikille yhteinen teknisen työn ja teknologian oppiaine
Anetjärveä huolettaa puualan tulevaisuuden näkökulmasta myös opettajakoulutukseen tullut muutos: enää ei kouluteta erikseen teknisen työn ja tekstiilityön opettajia, vaan käsityönopettajia.
– Myöskään koulujen uusilta käsityötiloilta ei vaadita sellaisia ominaisuuksia, että niissä pystyttäisiin tekemään kunnolla puu-, metalli- tai konetöitä, vaan ne voidaan suunnitella yleistiloiksi.
Huolen tulevaisuuden osaajista jakaa muun muassa Teknisten aineiden opettajat TAO ry, joka esittää peruskouluun ja lukioon kaikille opetettavaa teknisen ja työn ja teknologian ainetta. Sen tavoitteena olisi kehittää teknis-loogista ajattelua ja osaamista sekä antaa valmiuksia teknisten alojen jatko-opintoihin toiselle asteelle ja korkeakouluopintoihin.
– Se voisi imaista nuoria mukaansa ja he voisivat löytää jatko-opintoalan, Anetjärvi sanoo.
Huolta on viestitty Opetushallitukseen
OAJ:n ammatilliset opettajat OAO ry:n hallituksessa toimiva Anetjärvi pyrkii tuomaan tätä huolenaihetta esille yhdessä muiden alan toimijoiden kanssa. Mukana ovat esimerkiksi TAO ry ja Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry.
Anetjärvi on nostanut asiaa esille muun muassa Opetushallituksen koulutuksen, kulttuurin ja viestinnän ennakointiryhmässä, jossa hän on mukana. Hän on vienyt asiaa eteenpäin myös Opetushallituksen taideteollisuusalan työelämätoimikunnassa.
– Tälle asialle pitää saada julkisuutta, ja kädentaitoja pitää nostaa esille positiivisesti.
Näin käsityötä opiskellaan yläasteella
Yläkoulun seitsemännen luokan pakolliset käsityötunnit ovat vähentyneet aiemmasta kolmesta viikkotunnista kahteen. Seitsemännellä opiskellaan kaikille yhteistä käsityötä, jossa on niin sanotusti kovat ja pehmeät materiaalit, kun aikaisemmin valittiin tekninen työ tai tekstiilityö.
8.–9. luokille oppilaat valitsevat yhden syventävän taito- ja taideaineen viidestä aineesta. Yksi vaihtoehto on käsityö, jossa tehdään kovista ja pehmeistä materiaaleista.
Lisäksi valitaan toinen 8.–9. luokat jatkuva valinnainen, ja vaihtoehtojen joukossa ovat niin tekninen työ ja tekstiilityö kuin joukko muitakin aineita, esimerkiksi valinnaiset kielet. Lisäksi valinnaisiin kuuluu lyhyempiä kursseja, joihin koulut voivat tarjota paikallisten opettajien erityisosaamisen mukaan myös käsityön, teknisen työn ja tekstiilityön saralta erilaisia kokonaisuuksia.
Kommentit
Toivomme vilkasta ja moniäänistä keskustelua! Noudatathan pelisääntöjä.
Kirjoita selkeästi ja napakasti. Kaikki viestit luetaan ja hyväksytään ennen julkaisua. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise.
Kiitos kommentistasi!