MIELIPIDE 17.10.2023 13:00

Lukijalta: Konkurssi tulee, jos Pirha ei korota hintoja – ”Tällainen menettely on arvojemme ja toimintatapojemme vastaista”



Pirkanmaan hyvinvointialueen toimintaa on nyt toteutettu yhdeksän kuukautta. Meidän kokemuksemme palveluntarjoajana on ollut alkuvuonna kamala, totuuden kertoaksemme. Toiminnan ennakointia ei ole pystynyt tekemään. Asiakkaat odottivat palvelupäätöksiä, eikä yhteystietoja ollut missään. Teimme isosti töitä asiakkaiden tukemiseksi.

Alusta asti olemme joutuneet perehdyttämään Pirhan henkilökuntaa, koska sisäisesti he eivät ole sitä tehneet. Joka kuukausi jäämme ilman rahoja, koska taaskaan järjestelmään ei oltu viety ostovoimia laskutusta varten. Jäämme edelleen joka kuukausi monen asiakkaan kohdalla rahoitta.
Palkat nousivat 1. syyskuuta aiempaa isommin. Kahden vuoden ajanjaksolla palkat tulevat nousemaan 15 prosenttia. Lisäksi inflaatio haastaa. Kuitenkin kun me neuvottelemme hintojen korotuksesta Pirhan kanssa, he tarjoavat 3 prosenttia, mikä ei kata edes inflaation aiheuttamia kuluja. Vedotaan Pirhan sisäisiin yt-neuvotteluihin. Ymmärrämme täysin, että koko järjestelmä on luotu säästämään. Meidän tuottamamme kenttätyö on kuitenkin täysin väärä kohde säästää.
Olemme kysyneet heidän oman tuotantonsa kustannuksia. Siitä ei ole mitään dataa. Oikeasti, ei mitään. Ja he tähän tyhjyyteen perustuen kertovat, että olemme kalliita ja oma tuotanto on halvempaa.
Meillä on reilun miljoonan liikevaihto, tänä vuonna nelisensataa asiakasta ja keskimäärin noin 1 000 asiakaskäyntiä kuukaudessa, 20 henkilötyövuotta, 30 työntekijää. Emme voi pk- ja perheyrityksenä rahoittaa Pirhan toimintaa. Ellei hintoja nosteta palkkojen korotuksien verran, tulee konkurssi.
Pirhan ostopalvelut ovat kuitenkin sitä mieltä, että hintaa ei nosteta. Piste. Vaikka tuotamme samaa palvelua muille asiakkaille kannattavalla tavoitehinnalla. Hyvinvointialueiden tavoite on myös yhdenvertaisuus. Emme voi käsittää miksi samasta palvelusta ei makseta samaa hintaa.
Kun varoitimme asiakasta palvelun loppumisesta, Pirha sanoi, ettei asiakkaalle saa kertoa asiasta. Sopimus puretaan ja sosiaalityöntekijät ovat yhteydessä asiakkaaseen jälkikäteen. Tällainen menettely on arvojemme ja toimintatapojemme vastaista. Kun kerroimme, että tämä on täysin väärä marssijärjestys, Pirhan esihenkilö löi luurin korvaan. Kyllä.
Ymmärrämme, että Pirhan henkilöstöllä on paineita, mutta se ei ole palveluntarjoajien, eikä etenkään asiakkaiden vika. Nopea korjausliike tarvitaan.
Työyhteisömme on sitoutunut parantamaan asiakkaidemme elämänlaatua ja jaksamista. Luomme alalla uusia, toimivia ratkaisuja, jotka ovat kokonaistaloudellisesti järkeviä. Olemme pitäneet hinnat kohtuullisina, ja aina ajatelleet myös tilaajaa. Olemmehan itsekin veronmaksajina osa kokonaisuutta.
Mielestämme muutokselle pitää aina antaa aikaa, mahdollisuus ja järjestäytymisaika. Ymmärrämme olevamme muutoksen äärellä. Olisi kuitenkin mukavaa, että meitä palveluntarjoajia lähestyttäisiin muutenkin kuin uhkailemalla ja vähättelemällä. Kiitos olisi kiva, myös johtotasolta.
Olemme myös huolissaan Pirhan henkilökunnan jaksamisesta. Viestit sieltä ovat vakavia. Haluamme kiittää asiakasohjauksia, sekä niitä sosiaalityöntekijöitä, jotka ovat tässä muutoksessa jaksaneet ajaa asiakkaan oikeuksia ja asioita. He ovat monesti saaneet meiltä tuoreimman tiedon, koska johto ei tiedota omaa väkeä asioista.
Jos tavoitteena on pk-yrityksistä ja vaihtoehtoja asiakkaille tuottavista toimijoista eroon pääseminen, ymmärrämme kyseiset tapahtumaketjut.
Huoli on nyt ilmaistu ja toivomme, että siihen tartutaan.


Paula Kerola

Matrocks Oy


Pirkanmaan hyvinvointialue vastaa

Kiitämme palveluntuottajaa huolen ilmaisemisesta ja palautteesta. Olemme pahoillamme huonoista kokemuksista. Neuvottelut mahdollisista hinnanmuutoksista ovat kuitenkin vielä kesken.


Anniina Tirronen

Hankintajohtaja
Pirkanmaan hyvinvointialue


Jaa artikkeli

Facebook Twitter Kommentoi

Kommentit

Toivomme vilkasta ja moniäänistä keskustelua! Noudatathan pelisääntöjä.

Kirjoita selkeästi ja napakasti. Kaikki viestit luetaan ja hyväksytään ennen julkaisua. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise.

Kiitos kommentistasi!

 

Anna nimimerkki, mikäli et halua kommentoida omalla nimelläsi.

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.

Lue lisää

IKAALINEN 3.5.2024 10:00 Tilaajille

Pirha vähentää hammashoidon ostoja – ”Toiminta Ikaalisissa jatkuu kuten ennen”

HÄMEENKYRÖ, IKAALINEN, VILJAKKALA 26.4.2024 17:00 Tilaajille

Pirha avaa digiklinikkansa toukokuussa – ”Yhteyttä toki voi jatkossakin ottaa myös puhelimella”

HÄMEENKYRÖ, IKAALINEN, VILJAKKALA 25.4.2024 13:00 Tilaajille

Pirhan alijäämästä tulossa jälleen odotettua suurempi – ”YT:t jopa todennäköisiä”

OIVASEUTU 22.4.2024 17:00 Tilaajille

Kivulias vahinko tuli – Pääseekö mökkipaikkakunnalla hoitoon?

IKAALINEN 19.4.2024 15:40 Tilaajille

Nikulan sulkemista vastustava vetoomus keräsi lähes 630 allekirjoitusta – ”Yhteishenki on nyt vahva”