Lukijalta: Ennen Kusti polki… – ”Antaako posti ymmärtää, että tämä ekan tai toisen polven maahanmuuttaja on vastuussa Postin huonosta palvelusta?”
Olen ostanut uusia postimerkkejä sitä mukaa, kun niitä ilmestyy ja lähettänyt kortteja postimerkkeilyä harrastavalle kaverilleni. Leimoja on nykyään vain joka kolmannessa kortissa eli ne ovat kerääjän kannalta merkityksettömiä.
Olen pyytänyt käsileimaamista Ikaalisten postissa. Heillä ei ole leimasinta! Jos tuuppaan leimattoman kortin uusiksi postilaatikkoon, syyllistyn rikokseen. Lähetin tutulleni wanhoja valokuvia useamman kirjeellisen. Yhdessä oli ylipainoa ja kaverini joutui lunastamaan sen. Leimaa ei saada korttiin, mutta punnitus näköjään onnistuu.
Ikaalisten postin piti jakaa Pirkanmaan Jätehuollon Roskalehti itsenäisyyspäiväviikolla joka kotiin. Puskaradiosta kävi ilmi, että useampi alue jäi jakamatta. Tilasin jätehuollosta 10 kalenteria ja jaoin ne Viulunvirittäjäntien talouksille kalenterit. Kuukauden päästä Posti jakoi uudestaan jätehuollon valituksen pohjalta.
Nyt sain postilta kortin, jossa on sympaattisen oloisen tumman miehen kuva. Toisella puolen korttia posti pahoittelee jakeluongelmia. Antaako posti ymmärtää, että tämä ekan tai toisen polven maahanmuuttaja on vastuussa huonosta palvelusta?
Mikä merkillisintä; kortissa ei ollut lähettäjän nimeä tai yhteystietoja, jonne tehdä valitukset. Valitut Palat on keksinyt Kaarina Mäkelän, jolta saa tarjouskirjeen ja pikku lahjoja. Todellisuudessa puhelimeen vastaa kuka kulloinkin. On helpompi soittaa Kaarinalle kuin personoimattomaan tilauspalveluun.
Eikö posti voisi keksiä Valittujen Palojen Kaarina Mäkelän tapaan postimies Patea, jonka puoleen kääntyä ongelmissa? Postin ”pahoittelukortti” enteilee, että jakelu harvenee tulevaisuudessa neljästä jakelukerrasta kahteen kertaan viikossa. Muistan, kuinka posti jaettiin 60-luvulla kahteen kertaan päivässä viitenä päivänä viikossa ja lauantaisin kerran. Tuolloin osoitteeksi riitti Harri Helin, Härmälä. Silloin Kusti polki.
Eilen keskustelin naapurini kanssa postin palveluista. Hän hoitaa perikunnan asioita ja ihmetteli, miksei puoleen vuoteen ollut saanut postia, mutta sen sijaan kaiken maailman karhukirjeitä tuli maksamattomien laskujen takia. Hän joutui soittelemaan laskuttajille ja maksamaan karhulisiä. Lopulta selvisi, että posti oli itse korjannut osoitteen eriksi kuin asianhoitaja oli ilmoittanut. Lisäksi hän joutui maksamaan 55 euroa uudestaan osoitteen siirrosta. Pohti, josko kantelisi kuluttaja-asiamiehelle ja vaatisi korvauksia. Kannustin häntä.
Harri Helin
Postimerkkeilijän kaveri
Kommentit
Toivomme vilkasta ja moniäänistä keskustelua! Noudatathan pelisääntöjä.
Kirjoita selkeästi ja napakasti. Kaikki viestit luetaan ja hyväksytään ennen julkaisua. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise.
Kiitos kommentistasi!