OIVASEUTU 18.11.2023 20:00

Hämeenkyrön vuoden yrittäjänä palkitussa Oivassa ollaan läsnä seudun arjessa ja uskotaan hyvän yhteishengen voimaan

Katri Linnikko

Seutulehti UutisOiva on valittu Hämeenkyrön vuoden yrittäjäksi. UutisOivaa ja Mainostoimisto OivaMainosta pyörittää Präntti Oy.

UutisOiva on Hämeenkyrön, Ikaalisten, Jämijärven ja Viljakkalan alueiden oma paikallislehti. Viime syksynä kymmenvuotisjuhliaan viettänyt lehti tunnetaan paikkakunnilla edelleen myös edeltäjiensä Hämeenkyrön Sanomien ja Pohjois-Satakunnan mukaan, mutta entistä useammin uutisaiheista puhuttaessa kerrotaan, että ”Luin Oivasta”.

Koska omasta yrityksestä on hankala kirjoittaa, tehdään tästä yrittäjähaastattelusta vähän erilainen. Jotta jutusta ei tulisi päätoimittajan yksinpuhelu, kysyin meidän porukalta, millaista työskentely paikallislehdessä on ja mikä on parasta työyhteisössämme. Jälkimmäistä kysymystä siivitti se, että itse uskon siihen, että vain hyvällä yhteishengellä tehdään menestyviä joukkueita.

Jotain meidän talomme yhteishengestä kertoo toki sekin, että Oivan 11-vuotisen historian aikana talosta on muuten kuin eläköitymisen vuoksi lähtenyt vakituisesta paikasta muihin töihin vain kolme henkilöä.

Lehtityössä näkee paljon

Tekijöiltä kysyttäessä paikallislehtityö saa kiitosta monipuolisuudesta.

– Tärkeää on olla läsnä paikallisessa arjessa. Jos joku asia pistää silmään tai kuuluu korvaan, miettii, että tuosta pitää ryhtyä tekemään juttua. Pesäpallo-ottelun seuraaminen saattaa poikia ihan muun jutun, jopa kaksi, yli 40 vuotta paikallislehtityötä ensin Pohjois-Satakunnassa ja sittemmin Oivassa tehnyt toimittaja Terhi Palonen kertoo.

Toimittajan uransa Oivassa aloittanut Sakari Ilomäki puolestaan toteaa, että työ on opettavaista, kun töitään ei juuri voi valita.

– Hämeenkyrössä syntyneenä ja suurimman osan elämästäni täällä asuneena työ on on opettanut paljon uutta kotikunnasta ja sen ihmisistä.

Yli 30 vuotta mainosmyyntiä tehnyt Marjaana Mikkola toteaa, että työ on monipuolista, kiinnostavaa ja muuttuvaa.

– Toimintaympäristö säilyy samana, mutta sen sisällä tapahtuu paljon muutoksia. Asiakkaat uusiutuvat ja digitaalisuus on muuttanut toimintaa monikanavaisemmaksi. Lehdenteko on kuitenkin perusluonteeltaan samaa kuin aiemmin. Mikään ei ole niin piristävää kuin toimitukseen tullut kuuma uutinen tai hyvät kaupat asiakkaan kanssa.

Työyhteisö, jossa välitetään

Oivan työyhteisön parhaita puolia kysyttäessä useimmin esiin nousee hyvä yhteishenki.

– Yhteishengen ansiosta työskenteleminen on mielekästä ja itsellä on tunne, että minuun ja työhöni luotetaan, tuumaa runsaat kuusi vuotta talossa graafisena suunnittelijana työskennellyt Sini Kulmala.

Vielä hieman kauemmin talossa työskennellyt OivaMainoksen asiakkuuspäällikkö Natasha Hjelm nostaa esiin yhteisössä vallitsevan aidon halun tehdä asiat hyvin sekä värikkään huumorin värikkäine ihmisineen.

Oivassa lähes alusta asti työskennellyt toimittaja Tuukka Olli toteaa työyhteisön olevan perheenomainen.

– Jokainen saa olla oma itsensä ja viihdymme toistemme seurassa. Tuemme ja kannustamme toisiamme. Ammatillisesti emme todellakaan ole kaavoihin kangistuneita: aina on mahdollisuus kokeilla uusia työskentelytapoja.

Tuorein oivalainen, mediamyyjä Hanna Mäkelä on ilahtunut työyhteisön erityisen hyvästä yhteishengestä.

– Paljon olen pohtinut, mistä asioista tämä johtuu. Olenkin päätynyt ajatukseen, että varmaankin hyvällä esimiestyöllä on yhteishenkeen iso vaikutus sekä sillä, että työntekijöiksi on valikoitunut aika yhteensopiva porukka.

Tärkeintä on olla ihmisten huulilla

Toki vuoden yrittäjä -jutussa täytyy kertoa, mitä yrityksessä tehdään. Meillä kaikkein tärkeintä on tietysti kertoa lukijoillemme, mitä seudullamme tapahtuu, eli kuntapolitiikan päivänpolttavat asiat, mitä kylille kuuluu, mitä seudulla harrastetaan ja mistä täällä puhutaan. Lisäksi haluamme tarjota yrityksille hyvän kanavan mainostaa tuotteitaan ja palveluitaan asiakkaille.

Tiivistetysti yrityksemme tärkein tavoite on, että mahdollisimman moni keskustelu alkaisi sanoilla: ”Oivassa oli...” Meidän lukijoistamme suurin osa lukee edelleen mieluiten paperilehteä, mutta myös verkkolukemisen määrä kasvaa koko ajan. Tänä päivänä juttujamme luetaan verkossa lähes 100 000 kertaa viikon aikana.

Mainostoimistomme puolella palvelemme paitsi lehden asiakkaita, myös muita yritysasiakkaita, joille tehdään verkkosivuja, somepäivityksiä, yritysilmeitä, taittotöitä ja vaikka mitä muuta.

Jotta työ ei kävisi tylsäksi, kehittelemme parhaamme mukaan aina uusia juttuja, joita voimme kokeilla. Kuten jo aiemmin jutussa todettiin, paikallislehtityö on värikästä ja vaihtelevaa, ja siitä haluamme pitää kiinni.

Kirjoittaja on UutisOivan toimitusjohtaja-päätoimittaja.

Jaa artikkeli

Facebook Twitter Kommentoi

Kommentit

Toivomme vilkasta ja moniäänistä keskustelua! Noudatathan pelisääntöjä.

Kirjoita selkeästi ja napakasti. Kaikki viestit luetaan ja hyväksytään ennen julkaisua. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise.

Kiitos kommentistasi!

 

Anna nimimerkki, mikäli et halua kommentoida omalla nimelläsi.

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.

Lue lisää

OIVASEUTU 4.11.2024 12:00 Tilaajille

Seutulehti UutisOiva on viiden parhaan joukossa Vuoden paikallismedia -kilpailussa – Voittaja selviää marraskuun lopulla

MIELIPIDE 24.10.2024 13:00 Tilaajille

Napakat 23.10. – ”Pirha säästää ja peruu lehtitilauksiaan”

HÄMEENKYRÖ 28.9.2024 19:30 Tilaajille

Hämeenkyrön vuoden yrittäjät ajattelevat aina potilasta – ”Voitto on se, kun hoito onnistuu”

VILJAKKALA 21.9.2024 19:30 Tilaajille

Lentävästä lielahtelaisesta tuli Viljakkalan vuoden yrittäjä – ”Isoisä meni hevosilla, isä hevosilla ja autoilla, minä siirryin suoraan autoihin”

Uutiset 21.9.2024 10:00 Tilaajille

Tutkimus: Sanomalehtiin luotetaan ylivoimaisesti eniten – Blogeja ja Facebookin sisältöä pitää luotettavana alle kolme prosenttia vastanneista