Uutiset 9.12.2022 17:00

Toimittajan kommentti: Hämeenkyrönväylä on suurin muutos sitten vuoden 1963 – se hahmoteltiin karttaan jo 60-luvulla

Tuukka Olli
Tuukka Olli

Päivämäärä 30.11.2022 jää Hämeenkyrön historiaan päivämääränä, jona kunnassa tapahtui suurin muutos vuosikymmeniin. Muutosta on helppo verrata edelliseen Tampere–Vaasa -yhteyden parantamiseen, eli Kalalahden ylittävän nyt entiseksi mainittavan kolmostien valmistumiseen.

Tuolloin Hämeenkyrössä, kuin koko Suomessakin, uudistettiin tieverkkoa toden teolla. Rakennettiin kaupunkien välisiä pikateitä, joita asfaltti- tai öljysorapäällysteen vuoksi myös pikiteiksi kutsuttiin. Hämeenkyröön vaikutti myös toinen pikatie: uusi Tampere–Pori -linja. Tämä nopeutti eteläisessä Hämeenkyrössä asuvien matkantekoa sekä paransi Kyröskosken tehtaan tuotteiden kuljetusyhteyksiä Poriin Mäntyluodon satamaan. Jo ennen näitä yhteyksiä valmistui metsän läpi oikaiseva Kyröskoski–Häijää -maantie.

Ensimmäisen kerran liikenne alkoi kiertää taajamia niiden läpäisyn sijaan. Hämeenkyrön silloinen ylivoimainen kaupallinen keskittymä Kyröskoski kierrettiin kirkonkylän kautta. Kirkonkylällä tie ei kulkenut silloisen kyläkeskittymän, Uskelan läpi, vaan sen vierestä.

Sama trendi jatkuu tienrakennuksessa nykyäänkin: Jo 60-luvulla karttaan hahmoteltu Hämeenkyrönväylä kulkee sekä kirkonkylän että Kyröskosken ohi. Tämä aiheuttaa täysin perusteltuja uhkakuvia, joskin myös uusia mahdollisuuksia. Kirkonkylän uusi kaupallinen keskus kehittyi uuden tien varteen. Sama kehitys on havaittavissa jo nyt, kun Tippavaaraan on uuden tielinjan myötä rakentumassa entistä enemmän kaupallisia palveluita. Myös yritystontteja on alueelta myyty ennennäkemättömällä vauhdilla.

Joskus on tullut arvioitua, että Hämeenkyrönväylän avaaminen on suurin muutos Hämeenkyrössä sitten paperitehtaan perustamisen. Ehkä tämä vertaus on yliammuttu, joskaan ei täysin perustelematon. Sen sijaan vertaus 1960-lukuun on paikallaan. Uuden tien voi sanoa tyhjänneen Uskelan. Tavallaan niin kävikin palveluiden siirtyessä kilometrin verran pohjoiseen. Sama kehitys näkyy monissa taajamissa, kuten Parkanossa. Tosin Kyröskoski porskutti tehtaan suojissa vielä pitkään tien valmistumisen jälkeenkin.

Hämeenkyrönväylää voi vihata tai rakastaa. Yksi asia on varmaa: väylä on ja pysyy. On kuntalaisista kiinni, miten tämän nelikaistaisen keskikaiteella varustetun muutoksen kanssa eletään. Nostetaanko vai kädet pystyyn vai yritetäänkö hakea hyvät puolet ja ottaa niistä hyödyt irti?

Lähde: Nallinmaa-Luoto Terhi, Agge Marja: Hämeenkyrön historia III

Jaa artikkeli

Facebook Twitter Kommentoi

Kommentit

Toivomme vilkasta ja moniäänistä keskustelua! Noudatathan pelisääntöjä.

Kirjoita selkeästi ja napakasti. Kaikki viestit luetaan ja hyväksytään ennen julkaisua. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise.

Kiitos kommentistasi!

 

Anna nimimerkki, mikäli et halua kommentoida omalla nimelläsi.

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.

Lue lisää

MIELIPIDE 27.3.2025 19:00 Tilaajille

Napakat 27.3. – ”Kannattaa mennä katsomaan, mitä Ruutinkarilla oikeasti tapahtui”

HÄMEENKYRÖ 19.3.2025 07:00 Tilaajille

Väylän pelättiin näivettävän Hämeenkyrön, mikä on tilanne nyt? – ”Se ei ole huono asia, että valtatie ei enää mene suoraan kyläkeskuksen läpi”

HÄMEENKYRÖ 21.2.2025 07:00 Tilaajille

Hämeenkyrönväylä pirstoi kiinteistöjä – Ely-keskus ja Maanmittauslaitos ehdottivat tilusjärjestelyä, jossa seurakunta ostaa 6,5 hehtaaria maata

HÄMEENKYRÖ 28.1.2025 12:00 Tilaajille

Valkjärven sillalla jälleen vaurio, jo toisen kerran muutaman kuukauden sisään

MIELIPIDE 20.11.2024 15:00 Tilaajille

Napakat 20.11. – ”Ei ainakaan turvallisuutta parannettu”