Terveyskeskuksiin oltiin varsin tyytyväisiä – Hämeenkyrössä ja Jämijärvellä kiitettiin etenkin asiakaspalvelua
Hämeenkyröläiset ja jämijärveläiset olivat varsin tyytyväisiä terveyskeskuspalveluihin, selviää THL:n tuoreesta kyselytutkimuksesta.
Hämeenkyrössä tyytyväisyys kuitenkin laski vuodesta 2020. Tämä on linjassa muun maan kanssa: asiakaspalaute on heikentynyt useissa maakunnissa, vaikka onkin vielä suhteelisen korkealla.
Kyselyssä vastaajan tuli arvioida esitettyjä väittämiä välillä 1–5, joista 5 oli täysin samaa mieltä ja 1 täysin eri mieltä. Hämeenkyröllä kaikkien vastausten keskiarvot olivat neljä tai hieman yli. Matalimmalle arvioitiin tiedonsaanti palvelusta (4,0) ja kohtelu ja asiakaspalvelu terveyskeskuksessa, eri tahojen yhteistyötä ja yhteistyötä hoidon sisällön suunnittelun (4,5). Hämeenkyrössä vastaajien määrä on romahtanut. Tänä vuonna kyselyyn vastasi vain 22 henkilöä, kun vuonna 2020 vastaajia oli 208.
Ikaalisista ei järjestelmässä ollut vastauksia lainkaan. Kysely tehtiin toukokuussa 2022.
Jämijärvellä ollaan harvinaisen tyytyväisiä
Jämijärvellä vuoden 2022 kaikki 24 vastaajaa tuntuvat olevan harvinaisen tyytyväisiä terveyspalveluihinsa. Etenkin kohtelu ja asiakaspalvelu sekä henkilökunnan osaaminen ja asiantuntevuus saivat kiitosta, sillä vastausten keskiarvo oli täydet 5. Kaikkien muidenkin kysymysten keskiarvot pääsivät lähelle täysiä pisteitä.
Pienten kuntien pisteet näyttävät valtakunnan tasolla olevan ylipäätään suuria parempia. Ainakin osassa suuria kaupunkeja esimerkiksi yhteydensaanti oli saman alueen pieniä kuntia hankalampaa. Uudellamaalla palveluun saatavuuden arviointi laski jopa seitsemässä kunnassa alle 4,0:n, palvelun saatavuus kolmessa.
Kommentit
Toivomme vilkasta ja moniäänistä keskustelua! Noudatathan pelisääntöjä.
Kirjoita selkeästi ja napakasti. Kaikki viestit luetaan ja hyväksytään ennen julkaisua. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise.
Kiitos kommentistasi!