Hämeenkyrö löysi ratkaisun asfaltin reikiintymiseen: kiertosuuntaa vaihdetaan viikon välein, käyttöön jo ensi viikonloppuna
Kestopäällysteen kehno kunto kolmostien ja Härkikujan kiertoliittymässä keskellä Hämeenkyrön kirkonkylää on piinannut autoilijoita pitkään. Asfaltin toistuva reikiintyminen ja kiertoliittymään nopeasti syöpyvät kuopat koettelevat niin autoja kuin niiden kuljettajien hermoja.
Väyläviraston kiinnostus on kohdistunut Hämeenkyrönväylän rakentamiseen, ja olemassaolevien kulkuväylien kunnossapito on jäänyt vähälle huomiolle. Kiertoliittymästä päivittäin kaikuva kolina on kuitenkin herättänyt läheisen kunnantalon tekniikkasiivessä majailevat viranhaltijat pohtimaan ratkaisua ongelmaan.
– Ratkaisu on myös löytynyt, ja se otetaan käyttöön jo tulevan viikonlopun menoliikenteessä, kertoo Hämeenkyrön kunnan kauttakulku- ja tilapalveluiden päällikkö Järri Haaskelainen.
Ratkaisu syntyi yhteistyöllä
Haaskelainen korostaa, että ratkaisu syntyi yhteistyössä kollegan kanssa. Infrastruktuuri- ja yhdyskuntatekniikan päällikkö Lari Juoma ja Haaskelainen pallottelivat ideoita ongelman ratkaisuksi, eikä kumpikaan osaa varmaksi sanoa, kumman idea lopulta oli.
– Järri jupisi, että on se kumma kun joka kerralla tuossa liittymässä ajaessa pitää valita uusi reitti, jotta auto ei putoa siihen alati laajenevaan kanjoniin, Juoma muistelee.
– Siitä se varmaan jotenkin lähti keriytymään auki, että jos kerran reittiä pitää vaihtaa, niin miksei vaihdeta välillä kiertosuuntaa, jolloin tienpinta kuluu tasaisesti, Juoma kertoo.
Väylävirastossa kuunneltiin hämmästyttävän herkällä korvalla kyröläisen virkakoneiston raikasta ideaa ja kiertoliittymän asfaltti paikattiin nopeasti, jotta ratkaisumallia voidaan pilotoida jo perjantain menoliikenteessä 1. huhtikuuta. Jatkossa kiertosuunnan vaihto tehdään aina maanantai-iltapäivisin ennen virka-ajan päättymistä.
Täysi luottamus autoilijoihin
Kokeilu kestää ainakin huhtikuun ajan. Parittomina viikkoina Hämeenkyrön kiertoliittymissä ajetaan myötäpäivään ja parillisina viikkoina vastapäivään. Huhtikuu on otollinen ajankohta kokeilulle, koska monissa autoissa on vielä talvirenkaat.
Asfaltin kulumisesta saadaan siten jo muutamassa viikossa mitattua dataa, jonka perusteella liikenne- ja viestintäministeriössä voidaan arvioida, kuinka nopeasti kiertosuunnan vuorottelu voidaan laajentaa koskemaan koko maata.
– Tällaista ennakkoluulotonta kokeilua ei voisi kuvitellakaan tehtäväksi missään muualla kuin Suomessa, missä tilastojen mukaan 87 prosenttia autoilijoista on keskimääräistä parempia kuljettajia, kommentoi liikenne- ja viestintäministeri Himo Tarakka.
Kommentit
Toivomme vilkasta ja moniäänistä keskustelua! Noudatathan pelisääntöjä.
Kirjoita selkeästi ja napakasti. Kaikki viestit luetaan ja hyväksytään ennen julkaisua. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise.
Kiitos kommentistasi!