Nuoret saavat uutisensa somesta ja lehtien verkkosivuilta – synkät uutiset lisäävät ahdistusta
Suurin osa nuorista saa uutisensa somesta tai sanomalehtien verkkosivuilta, selviää Kantar TNS:n Uutismedialiitolle teettämästä kyselytutkimuksesta.
Sosiaalisesta mediasta uutisensa luki 67 prosenttia vastanneista nuorista. Lehtien verkkopalveluissa kävi 55 prosenttia nuorista. Painetusta lehdestä uutisensa luki harva – vain 12 prosenttia vastanneista.
Joka kolmas seuraa päivittäin
Kovin moni nuori ei vahtaa uutisia päivittäin. Suurin osa (31 %) lukee juttuja muutamia kertoja viikossa, mutta kerran tai pari päivässä uutiset vilkaisee jopa 28 %. Toisaalta harvemmin kuin harvemmin kuin kerran viikossa uutisia lukee niin ikään aika moni (21 %). Vain 6 prosenttia kertoo, ettei lue uutisia lainkaan. Pojat seuraavat uutisia aktiivisemmin kuin samanikäiset tytöt.
Luku on laskenut kahden vuoden takaisesta ajasta, jolloin päivittäin uutisia seurasi melkein puolet nuorista (49 %). Tuolloin otsikoissa olivat korona-aiheiset uutiset.
Sanoma-, kaupunki- ja iltapäivälehdistä verkossa tai painettuna uutisia seuraa 67 prosenttia nuorista. Se on yhtä paljon kuin sosiaalisen median kautta uutisia seuraavien nuorien määrä.
Omaan elämään liittyvät aiheet kiinnostavat
Uutisaiheissa kiinnostavat etenkin nuorten elämään liittyvät uutiset. Mielenterveys, terveys, hyvinvointi ja ihmissuhteet kiinnostavat nuoria lukijoita. Kiinnostus on selvästi laskenut suuria uutisaiheita kohtaan, samoin kuin kiinnostus ilmastonmuutokseen ja ympäristön tilaan liittyviin uutisiin.
Sota- ja kriisiuutiset ahdistavat noin kolmasosaa tutkimukseen vastanneista. Negatiiviset tunteet korostuvat etenkin tytöillä. Jopa 40 prosenttia nuorista on alkanut enemmän tai vähemmän vältellä sotaan, kriiseihin ja muihin negatiivisiin asioihin liittyviä uutisia.
Pääsevätkö nuoret ääneen?
Yli puolet nuorista kokee, että nuorten näkemykset pääsevät esiin melko tai erittäin huonosti.
– Nuorilla on medialle selkeä toive: lisää nuorten ääntä kuuluviin. Myös tarve toiveikkaimmille ja omaa elämää koskettaville mediasisällöille on selkeä, sanoo mediakasvatusasiantuntija Hanna Romppainen Uutismedian liitosta tutkimuksen tiedotteessa.
Nuoret, isot uutisaiheet ja luottamus -tutkimuksessa 15–18-vuotiaat nuoret vastasivat kyselyyn viime vuoden joulukuussa.
Kommentit
Toivomme vilkasta ja moniäänistä keskustelua! Noudatathan pelisääntöjä.
Kirjoita selkeästi ja napakasti. Kaikki viestit luetaan ja hyväksytään ennen julkaisua. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise.
Kiitos kommentistasi!