Maisteri Tupala tuli tuttuun taloon – ”Frantsilan missio, kylvää parantavaa muutosta, minun on helppo allekirjoittaa”
Frantsilan yrttitilaa yli neljä vuosikymmentä kehittäneet Virpi Raipala-Cormier ja James Cormier ovat viime vuosina vieneet läpi sukupolvenvaihdosta perustamassaan perheyrityksessä. Prosessin viimeisessä vaiheessa toimitusjohtajan tehtävä siirtyi perheen ulkopuoliselle, kun Jupiter Cormier otti äitinsä paikan hallituksen puheenjohtajana ja vaihtoi toimitusjohtajan työstä kehitysjohtajaksi.
Uusi toimitusjohtaja on kauppatieteiden maisteri Kimmo Tupala, joka on aiemmin työskennellyt muun muassa Suomen UNICEFin markkinointi- ja viestintäjohtajana sekä mainonnan ja markkinoinnin johtotehtävissä.
– Aloitin työurani perheyrityksessä, kun vuonna 1995 menin töihin Fazerille, Tupala mainitsee.
Frantsila on tullut Tupalalle tutuksi, kun hän on konsulttina auttanut yritystä muun muassa liiketoimintasuunnitelman ja markkinoinnin kehittämisessä. Frantsilan tunnettuus antaa uudelle toimitusjohtajalle hyvän lähtöasetelman.
– Teimme brändi- ja kohderyhmätutkimuksen, jonka tulos kertoi Frantsilan olevan luonnonkosmetiikan ykkösbrändi. Se kertoo paljon siitä, miten hyvää työtä Virpi, James ja Frantsilan väki ovat vuosien aikana tehneet.
Ensimmäistä kohtaamistaan Frantsila-brändin kanssa Tupala joutuu hetken muistelemaan.
– Isoäitini käytti Frantsilan 11 yrtin salvaa, hänen luonaan olen nähnyt Frantsilan nimen ensimmäisen kerran.
Mainosmaailmasta hyvinvointialalle
Millaisen johtajan Frantsila Tupalasta saa? Mainostoimistoalalla pitkään työskennellyt helsinkiläinen kauppatieteilijä ei kuulosta todennäköisimmältä valinnalta luonnonyrttien kasvattamisessa ja jalostamisessa kunnostautuneen perheyrityksen johtajaksi.
– Opiskelemaan lähdettyäni olen toki asunut pääkaupunkiseudulla, mutta olen hollolalaisen maatalon poika. Tila on ollut suvullamme vuodesta 1697, joten koen kyllä ymmärtäväni, mistä Frantsilassa on kyse, Tupala sanoo.
Kun työ mainostoimistoissa alkoi pikkuhiljaa tuntua vähemmän omalta, Tupala siirtyi Suomen UNICEFin palvelukseen. Merkityksellinen työ osana suurta kansainvälistä organisaatiota ei kuitenkaan ehkä ollut aivan sitä mitä Tupala kaipasi.
– Frantsilan missio, kylvää parantavaa muutosta, minun on helppo allekirjoittaa.
Suhteellisen pienenkin yrityksen johtamisessa riittää tehtävää. Tupala huomauttaa, että Frantsilan kokonaisuudessa on monia osa-alueita.
– Tilan omat pellot ja puutarhat, yrttikuivaamo sekä tehdas Tippavaarassa. Yrityksen työntekijät ja omistajat sekä samaan kokonaisuuteen kytkeytyvät yrittäjävetoiset Hyvän Olon Keskus ja Kehäkukka.
Muutosta kohti parempaa
Tupala näkee Frantsilassa potentiaalia ja mahdollisuuksia laajentumiseen.
– Kasvumahdollisuudella tarkoitan, että Frantsilalla voisi olla enemmän vaikutusta maailmaan vahvasti vastuullisen toimintansa kautta.
Virpi Raipala-Cormierin kotitilan pellot ovat olleet luomuviljelyssä 1980-luvulta alkaen. Frantsilan pelloilla käytetään uudistavaa, niin sanottua hiiliviljelyä, jolla sidotaan hiilidioksidia maaperään.
– Jupiter ja Valo Cormier, Virpin ja Jamesin pojat saavat keskittyä viemään eteenpäin vanhempiensa perintöä viljelyssä ja yrityksen ainutlaatuista filosofiaa.
– Oma roolini on kokonaisuuden hallinnassa, henkilöstössä ja liiketoiminnan kehittämisessä. Esimerkiksi tuotevalikoiman tai yhteistyökumppaniverkoston laajentamisessa, Tupala sanoo.
Hän korostaa, että mahdollisten yhteistyökumppaneiden pitää jakaa Frantsilan arvot.
Johtajana tai työkaverina Tupala luonnehtii itseään avoimeksi, osallistavaksi ja kuuntelevaksi.
– Johtajana keskeinen tehtäväni on asettaa tavoitteita ja motivoida ihmisiä, Tupala kiteyttää.
Frantsilan uusi toimitusjohtaja on kirjoilla Helsingissä mutta ei johda etätyönä, vaan työskentelee kolme päivää viikossa Hämeenkyrössä. Joko tehtaalla Tippavaarassa tai sitten tiluksilla Kyröspohjassa. Yksi mieluisa tapa paikalliseen yhteisöön soluttautumiseksi on löytynyt Kauhtuan rannasta Talviuimareitten saunalta.
Kommentit
Toivomme vilkasta ja moniäänistä keskustelua! Noudatathan pelisääntöjä.
Kirjoita selkeästi ja napakasti. Kaikki viestit luetaan ja hyväksytään ennen julkaisua. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise.
Kiitos kommentistasi!