MIELIPIDE 6.4.2022 16:00

Lukijalta: Suomen liikennepolitiikan katse on käännettävä idästä länteen – ”Yksi keskeinen kehitettävä yhteys on kolmostien yhteysväli Tampere-Vaasa”



Venäjän hyökkäyksellä Ukrainaan on mittavat vaikutukset Suomen yhteistyö- ja talouspolitiikkaan, myös liikennehankkeisiin. Viimeisten 20 vuoden aikana liikenneverkkoa, erityisesti tieverkkoa, on kehitetty erilaisin Venäjä-yhteyksin. Ajatuksena on ollut hyödyntää kasvavaa Venäjän liikennettä. Nyt liikennepolitiikan Venäjä-perusteet ovat romuttuneet.

Vaikka liikenneinvestoinnit ovat vaikutukseltaan pitkäkestoisia, niin lyhyemmän aikavälin ratkaisuilla ja muutoksilla on vaikutusta. Liikennevirtamuutosten uusi tarkastelu on tarpeen, kun Venäjä-perusteinen liikenne vähenee. Tämän tulee näkyä Suomen liikennepolitiikan strategisessa tilannekuvapäivityksessä ja liikenne12-suunnitelmassa sekä sitä kautta investointiohjelmassa.
Nykyisessä Väyläviraston investointiohjelmassa vuosille 2022-2029 on edelleen useita investointikohteita, joissa tavara- ja henkilöliikenteen sekä rajanylityspaikkojen kehittämistä on perusteltu Venäjä-yhteyksillä. Ohjelmassa on myös ehdollisuuksia tarpeellisuudesta ja uudelleenarvioinneista, jotka liittyvät muun muassa puuntuonnin määrään ja Venäjän omiin satamainvestointisuunnitelmiin.
Nyt Suomessa on katsottava länteen ja tehostettava lännen yhteyksiä keskittymällä liikenteen huoltokäytävien parantamiseen. Ennen kaikkea on kunnostettava tie- ja raideyhteydet, jotka jatkuvat Ruotsiin ja Norjaan, Vaasasta Merenkurkun yli, Torniosta Haaparantaan ja Narvikiin, ja myös vielä täydentää Eurooppa-teiden (E-tiet) yhteyksiä Suomen puolella. Samalla tulee hyödyntää EU-rahoituksen sotilaallisen liikkuvuuden rahoitusta.
Yksi keskeinen kehitettävä yhteys on kolmostien yhteysväli Tampere-Vaasa. Liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta tulee parantaa tällä tieyhteydellä, joka on yksi Suomen merkittävimmistä ruuankuljetusreiteistä, muodostaen liikenneväylän myös rajojen yli Ruotsiin ja Norjaan (E12). Tien palvelutasopuutteet haittaavat niin elinkeinoelämän kuljetuksia kuin työmatka- ja asiointiliikennettä sekä huoltovarmuuden kannalta tärkeitä kuljetuksia.


VT3-eduskuntaverkosto

Jouni Ovaska, Janne Sankelo, Joakin Strand, Jari Koskela, Marko Asell ja Mikko Ollikainen

Jaa artikkeli

Facebook Twitter Kommentoi

Kommentit

Toivomme vilkasta ja moniäänistä keskustelua! Noudatathan pelisääntöjä.

Kirjoita selkeästi ja napakasti. Kaikki viestit luetaan ja hyväksytään ennen julkaisua. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise.

Kiitos kommentistasi!

 

Anna nimimerkki, mikäli et halua kommentoida omalla nimelläsi.

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.

Lue lisää

HÄMEENKYRÖ, IKAALINEN 20.9.2024 15:00 Tilaajille

Ovaska jyrähtää: ”Ikaalisten maanmittauslaitoksen toimipisteen lakkauttaminen ei lisää palvelun laatua”

OIVASEUTU 6.8.2024 09:00 Tilaajille

Kansanedustaja Jouni Ovaska toivoo satunnaiskokeiluja Hämeenkyrön ja Ikaalisten kouluihin – ”Mitä vähemmän puhelin häiritsee, sen parempi”

HÄMEENKYRÖ/HELSINKI 15.7.2024 10:00 Tilaajille

Kansanedustaja Jouni Ovaska sai vauvan – ”Tämä tunne on mitä ihmeellisin”

MIELIPIDE 12.6.2024 17:00 Tilaajille

Lukijat: Uudet tieyhteydet ovat ekologisesti kestämättömiä – ”Miten valtiolla voi olla laittaa rahaa uuden ohitustien rakentamiseen?”

HÄMEENKYRÖ 22.4.2024 09:00 Tilaajille

Hämeenkyrön ja Ylöjärven välisen uuden tien suunnittelu etenee – Tavoitteena nelikaistainen väylä