MIELIPIDE 20.9.2023 13:00

Lukijalta: Seitsemän tiukkaa huomiota ajankohtaisesta kyselystä – ”Ennen Pirhaa Ikaalisten terveysasema palveli täyden kympin arvoisesti”



Sain toissaviikolla käteeni kyselylomakkeen, jonka vasemmassa yläreunassa lukee Pirkanmaan hyvinvointialue, Kysely sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluiden käytöstä Pirkanmaalla.

Saatesanoissa sanotaan, että ”Pirkanmaan hyvinvointialueen palvelujen verkosto on muuttumassa. Tällä kyselyllä kerätään asukkaiden ajatuksia ja kehitysehdotuksia tehdyistä suunnitelmista. Kyselyyn vastataan nimettömänä ja vastauksia käytetään päätöksenteon tukena ja suunnitelmien kehittämisessä. Kyselyyn voi vastata 24.9.2023 saakka.”
1. Lomakkeessa ei mainita, kuka on kysymysten esittäjä. Onko se Pirkanmaan hyvinvointialue? Kuka vastaukset lukee?
2. Ensimmäisessä ”kysymyksessä” kartoitetaan oma kokemus palveluista. Kaikkia kolmea osa-aluetta, sosiaali-, terveys- ja pelastustointa ei voi arvioida yhteisellä kouluarvosanalla. Ei koulussakaan anneta yhteistä arvosanaa liikunnasta, kielestä ja matematiikasta.
Kysytäänkö tässä kokemuksia ennen Pirhaan siirtymistä vai Pirhan aikana, siis tammikuusta elokuuhun 2023?
Ennen Pirhaa Ikaalisten terveysasema palveli täyden kympin arvoisesti. Sosiaali- tai pelastuspalvelun apua en ole tarvinnut oikeastaan koskaan ja Pirhan aikana ei ole kokemusta terveysasioistakaan.
3. Rastitustehtävä, jossa vastataan siihen, heikentävätkö suunnitelmat oleellisesti, hieman vai ei ollenkaan omien tai läheisten palveluiden käyttöä, vaatisi selvänäkijän kykyjä. Kuka meistä osaa ennalta arvata, millaisia palveluja me tulevaisuudessa saatamme tarvita?
4. Viimeiseen rastitustehtävään Palvelujen saatavuus on mahdoton vastata lainkaan. Rastitan miten tahansa, se palvelee kysyjän tarkoitusperiä. Mieleen nousee vanha vitsi: ”Joko olet lakannut lyömästä puolisoasi?”
Oma toiveeni palvelujen saatavuudesta on, että saisin hoidettua asiani kohtuullisessa ajassa kohtuullisen lähellä. Paras olisi, jos minut tunnettaisiin palvelupaikassa, ettei tarvitsisi aloittaa sairauskertomusta ”aatamista”. Jos kyseessä on vain neuvon kysyminen, (kun muutenkin mietin, pitäisikö mennä lääkäriin vai uskallanko katsella pari päivää,) reseptin uusiminen tms. asia, digitaalinen yhteydenotto on hyvä vaihtoehto.
5. Viimeisen kohdan, mikä ikä- ja paikkakuntakysymysten jälkeen kartoittaa palveluiden käyttötarvetta, olisi voinut jakaa kahteen osaan. Terveyspalvelut ovat eri asia kuin sosiaalipalvelut. Kaikki eivät tarvitse molempia samanaikaisesti.
6. Tämä kysely on näennäistä demokratiaa. ”Suunnitelmien kehittämiseen”, tämä on auttamatta liian myöhässä. Olemme jo viikkoja ylittäneet valtakunnan uutiskynnyksen tiedolla, että olemme menettämässä oman terveyskeskuksemme. 17.9.2023 Aamulehden pääuutinen on Ikaalisten vuodeosaston lakkauttaminen.
”Päätöksenteon tukena” tämä kysely toimii, koska vastaaminen miten tahansa ”sataa kysyjän pussiin” eli Ikaalisten palveluiden lopettamiseen.
7. Pääkaupunkiseudulla taannoin valtuutetut tekivät päätöksiä kouluverkon supistamisesta. Asukkaitten mielestä suunnitelma ei vastannut heidän käsitystään siitä, missä oli toimivat, terveet koulut ja eniten lapsia, mutta kun supistamiskartan päälle asetettiin toinen kartta, joka näytti valtuutettujen kotiosoitteet, korrelaatio oli hyvä.


Pirhan suunnitelmiin pettynyt ikaalilainen

Jaa artikkeli

Facebook Twitter Kommentoi

Kommentit

Toivomme vilkasta ja moniäänistä keskustelua! Noudatathan pelisääntöjä.

Kirjoita selkeästi ja napakasti. Kaikki viestit luetaan ja hyväksytään ennen julkaisua. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise.

Kiitos kommentistasi!

 

Anna nimimerkki, mikäli et halua kommentoida omalla nimelläsi.

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.

Lue lisää

HÄMEENKYRÖ, IKAALINEN 19.7.2024 09:00 Tilaajille

Pirhan henkilöstön suositteluhalukkuus nousi – Tulos yhä negatiivinen

PÄÄKIRJOITUS 17.7.2024 12:00 Tilaajille

Pääkirjoitus: Saneerausinto näkyy Acutassa – ”Vuodeosastoilla makaa ihmisiä, joiden paikka olisi tehostetun palveluasumisen piirissä”

IKAALINEN 17.7.2024 07:00 Tilaajille

Nikulan toiminta päättyy elokuun puolivälissä – ”Asiakkaiden palvelu järjestetään toiveiden mukaisissa asumisyksiköissä”

HÄMEENKYRÖ, IKAALINEN 15.7.2024 07:00 Tilaajille

Pirhan digiklinikan käyttäjämäärät tasaisessa kasvussa – ”Yhteydenottoja on siirtynyt puhelimesta digitaaliseen kanavaan”

IKAALINEN 11.7.2024 07:00 Tilaajille

Nikulan lakkautuksesta valitus hallinto-oikeuteen – ”On ilmeistä, että rakennuksen kunnosta on annettu virheellistä tietoa”