MIELIPIDE 28.11.2022 13:00

Lukijalta: Sähköautoilun käyttökustannukset ovat nousseet paljon – kannattaako sähköautoa ostaa lainkaan?



Sähköenergian voimakkaasta hintojen noususta on uutisoitu paljon tämän vuoden aikana. Pirkanmaallakin on kerrottu jopa yli 60 sentin/kwh sähköenergian hinnasta, johon pitää lisätä vielä sähkönsiirron sekä sähköyhtiöiden toimistokulujen laskutushinnat, jolloin lähennellään pahimmillaan jo 70 senttiä/kwh hintaa ja pörssisähkössä mennään korkeimmillaan jopa tämänkin yli eli lähes euroon/kwh. Korkeilla hinnoilla on suuri vaikutus myös sähköautojen latauksesta maksettaviin kustannuksiin.

Sähköautojen käyttöönottoa on perusteltu vihreällä siirtymällä sekä niiden käyttökustannusten edullisuudella verrattuna polttomoottoriautoihin. Vihreä siirtymä on erinomainen ja hyvä asia, mutta sähköautojen käytön edullisuus polttomoottoriautoihin verrattuna alkaa jo sulaa nykyisillä sähkön hinnoilla. Lisäksi sähköautojen hankintahinnat ovat ainakin vielä vastaavia polttomoottorimalleja hieman korkeampia, joten tässä maailmantilanteessa ei pidä ihmetellä, jos vihreä siirtymä tältäkin osalta hieman hidastuu autokannan sähköistymisen osalta.
Itselläni on ollut noin vuoden käytössä ladattava hybridi noin 60 kilometrin toimintasäteellä kesäaikana ja noin 50 kilometrin toimintasäteellä pakkasaikana. Olen tehnyt kustannusvertailua autolla ajamisesta sekä sähköllä että bensiinillä erilaisissa ajo-olosuhteissa. Oma autoni kuluttaa sähköä sekalaisessa ajossa kesäaikana keskimäärin 25 kwh ja talvella 30 kwh sadalla kilometrillä. Vastaavat bensiinin kulutukset samalla autolla ovat kesällä 7 litraa ja talvella 8 litraa sadalla kilometrillä.
Jos käytetään sähköenergian kokonaishintana 50 senttiä/kwh sisältäen sähköenergian, sähkön siirron sekä sähköyhtiöiden toimisto- ja laskutuskulut ja bensiinin hintana 2 euroa litralta (tarjouksissa ollut jopa 1,9 €/l), päästään mielenkiintoiseen tulokseen autoilun käyttökustannusten osalta sähkön ja bensiinin kesken. Laskelman perusteena käytän vuoden keskimääräisiä kulutuksia omalla autollani eli 27,5 kwh/100 km ja 7,5 l/100 km. Näillä lähtöarvoilla sadan kilometrin ajaminen maksaa sähköllä 13,75 € ja bensiinillä 15 €. Jos satut tankkaamaan tarjouksesta 1,9 €:n litrahinnalla, niin 100 km:n ajo maksaa polttoaineen osalta 14,25 €. Tulos hieman hätkähdytti minua, koska käytännössä liikutaan hyvin paljon samalla kustannustasolla sähkön ja bensiinin osalta.
Korostan vielä, että esimerkkini sisältää ainoastaan auton liikkumiseen tarvittavan energian eikä muita auton käytöstä aiheutuvia kuluja. Auton hankintahinta on täyssähkö- tai lataushybridiautojen osalta vastaavia polttomoottorimalleja korkeampi, joten isossa kuvassa sähköllä kulkevat autot ovat käyttäjilleen kalliimpia kuin polttomoottoriautot tämän laskuesimerkin valossa.
Totta kai muutokset energian hinnoissa heilauttavat tätä asetelmaa nopeastikin, mutta mielestäni sähköautojen ja -autoilun markkinoinnissa pitäisi ensisijaisesti korostaa vihreän siirtymän ja kestävän kehityksen merkitystä ja unohtaa monissa autokauppojen mainoksissa nähdyt perustelut sähköautoilun edullisuudesta polttomoottoriautoihin verrattuina.

Jarmo Kuivanen

Ikaalinen/Tampere

Jaa artikkeli

Facebook Twitter

Lue lisää

HÄMEENKYRÖ 2.1.2023 10:00 Tilaajille

Hämeenkyrössä hurjasteltiin perjantaina – ainakin neljä kuskia kaahasi märillä teillä

HÄMEENKYRÖ 28.12.2022 15:00 Tilaajille

Peräänajo haittaa liikennettä kolmostiellä Kyröskosken kohdalla

HÄMEENKYRÖ 14.12.2022 09:05 Tilaajille

Testasimme, säästääkö Hämeenkyrönväylä ajoaikaa Lielahden ja Ikaalisten välillä – katso videot!

OIVASEUTU 26.10.2022 14:30 Tilaajille

Pidä liikennemerkkejä silmällä – talvinopeuksiin siirrytään tänään

MIELIPIDE 25.10.2022 13:00 Tilaajille

Lukijalta: Hämeenkyrönväylä on hyödyllinen, mutta... ”Todellinen aikasäästö on 2 minuuttia, ruuhka-aikana 3–4 minuuttia”