Lukijalta: Sähköautoilun käyttökustannukset ovat nousseet paljon – kannattaako sähköautoa ostaa lainkaan?
Sähköenergian voimakkaasta hintojen noususta on uutisoitu paljon tämän vuoden aikana. Pirkanmaallakin on kerrottu jopa yli 60 sentin/kwh sähköenergian hinnasta, johon pitää lisätä vielä sähkönsiirron sekä sähköyhtiöiden toimistokulujen laskutushinnat, jolloin lähennellään pahimmillaan jo 70 senttiä/kwh hintaa ja pörssisähkössä mennään korkeimmillaan jopa tämänkin yli eli lähes euroon/kwh. Korkeilla hinnoilla on suuri vaikutus myös sähköautojen latauksesta maksettaviin kustannuksiin.
Sähköautojen käyttöönottoa on perusteltu vihreällä siirtymällä sekä niiden käyttökustannusten edullisuudella verrattuna polttomoottoriautoihin. Vihreä siirtymä on erinomainen ja hyvä asia, mutta sähköautojen käytön edullisuus polttomoottoriautoihin verrattuna alkaa jo sulaa nykyisillä sähkön hinnoilla. Lisäksi sähköautojen hankintahinnat ovat ainakin vielä vastaavia polttomoottorimalleja hieman korkeampia, joten tässä maailmantilanteessa ei pidä ihmetellä, jos vihreä siirtymä tältäkin osalta hieman hidastuu autokannan sähköistymisen osalta.
Itselläni on ollut noin vuoden käytössä ladattava hybridi noin 60 kilometrin toimintasäteellä kesäaikana ja noin 50 kilometrin toimintasäteellä pakkasaikana. Olen tehnyt kustannusvertailua autolla ajamisesta sekä sähköllä että bensiinillä erilaisissa ajo-olosuhteissa. Oma autoni kuluttaa sähköä sekalaisessa ajossa kesäaikana keskimäärin 25 kwh ja talvella 30 kwh sadalla kilometrillä. Vastaavat bensiinin kulutukset samalla autolla ovat kesällä 7 litraa ja talvella 8 litraa sadalla kilometrillä.
Jos käytetään sähköenergian kokonaishintana 50 senttiä/kwh sisältäen sähköenergian, sähkön siirron sekä sähköyhtiöiden toimisto- ja laskutuskulut ja bensiinin hintana 2 euroa litralta (tarjouksissa ollut jopa 1,9 €/l), päästään mielenkiintoiseen tulokseen autoilun käyttökustannusten osalta sähkön ja bensiinin kesken. Laskelman perusteena käytän vuoden keskimääräisiä kulutuksia omalla autollani eli 27,5 kwh/100 km ja 7,5 l/100 km. Näillä lähtöarvoilla sadan kilometrin ajaminen maksaa sähköllä 13,75 € ja bensiinillä 15 €. Jos satut tankkaamaan tarjouksesta 1,9 €:n litrahinnalla, niin 100 km:n ajo maksaa polttoaineen osalta 14,25 €. Tulos hieman hätkähdytti minua, koska käytännössä liikutaan hyvin paljon samalla kustannustasolla sähkön ja bensiinin osalta.
Korostan vielä, että esimerkkini sisältää ainoastaan auton liikkumiseen tarvittavan energian eikä muita auton käytöstä aiheutuvia kuluja. Auton hankintahinta on täyssähkö- tai lataushybridiautojen osalta vastaavia polttomoottorimalleja korkeampi, joten isossa kuvassa sähköllä kulkevat autot ovat käyttäjilleen kalliimpia kuin polttomoottoriautot tämän laskuesimerkin valossa.
Totta kai muutokset energian hinnoissa heilauttavat tätä asetelmaa nopeastikin, mutta mielestäni sähköautojen ja -autoilun markkinoinnissa pitäisi ensisijaisesti korostaa vihreän siirtymän ja kestävän kehityksen merkitystä ja unohtaa monissa autokauppojen mainoksissa nähdyt perustelut sähköautoilun edullisuudesta polttomoottoriautoihin verrattuina.
Jarmo Kuivanen
Ikaalinen/Tampere
Kommentit
Toivomme vilkasta ja moniäänistä keskustelua! Noudatathan pelisääntöjä.
Kirjoita selkeästi ja napakasti. Kaikki viestit luetaan ja hyväksytään ennen julkaisua. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise.
Kiitos kommentistasi!