Kyröspohjantien nopeusrajoitus
Kyröspohjantiellä Heinijärven ja Kalkunmäen välillä oli vielä jokin aika sitten 80km/t nopeusrajoitus. Se oli sikäli varsin outo, että kyseisellä melko kapealla ja varsin mutkaisella tiellä tuon nopeuden ylläpitäminen oli jokseenkin mahdotonta hurjastelua. Kun rajoitus pudotettiin 60 km/t:ssa, niin todellinen ajonopeus ei sanottavasti alentunut. Ehkä asiaa voisi vielä uudelleen katsoa.
Matka Trossitien risteyksestä Kyröskartanon kohdalla olevalle 40km/t rajoitukselle on n. 2,5km. Tällä tiellä liikkuu koululaisia jalan ja polkupyörällä ja samoin muita kävelijöitä, pyöräilijöitä, mopopoikia, mönkijöitä ja traktoreita. Tie on kapea kahden auton kohtaamiselle, eikä jalankulkuun sopivaa piennarta ole lainkaan. Tie on turvaton kevyelle liikenteelle. On siinä isommilla autoillakin omat ongelmansa.
Mitä tapahtuisi, jos kuudenkympin rajoitus muutettaisiin viiteenkymppiin? Kilometri 60km/t nopeudella kestää yhden minuutin eli 60 sekuntia. 50km/t nopeudella se kestää 72 sekuntia. Koko 2.5km matkalla menetetään aikaa n. 30 sekuntia, jos kyseinen muutos tehdään. Onhan se tavallaan paljon. Tulee minuutteja, kun matkan ajaa monta kertaa. Jos koko Kyröspohjantie muutettaisiin samalla tavalla, siitä koituisi vielä 40 sekuntia lisää ajoaikaa. Se lienee liian paljon toivottu.
Markus Kiviniitty
Kommentit
Toivomme vilkasta ja moniäänistä keskustelua! Noudatathan pelisääntöjä.
Kirjoita selkeästi ja napakasti. Kaikki viestit luetaan ja hyväksytään ennen julkaisua. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise.
Kiitos kommentistasi!