IKAALINEN 25.4.2024 09:00

Kylpylä heittää vapaammalle Tiktokissa – ”Tarkoituksena on totta kai saada tapahtumiin porukkaa”

Nina Ylinen

1,5 miljoonaa katselijaa kuukaudessa, joka kolmas suomalainen käyttäjänä, huoli tietoturvasta ja koukuttavuudesta – sosiaalinen media Tiktok on tullut ryminällä myös suomalaisten puhelimiin.

Ikaalinen Spa & Resortin Tiktok-tilillä on yli 12 tuhatta seuraajaa ja videot keräävät helposti kymmeniä tuhansia katsomiskertoja. Lyhyiden pätkien takana on Leevi Makkonen, jonka virallinen titteli on anniskeluvastaava. Hän kehittää kylpylän baaritarjoilua, tarjontaa ja toimivuutta, seisoo itsekin baaritiskin takana – ja pyörittää kylpylän Tiktokia.

Verkkosisältöjen tekeminen on Makkoselle tuttua. Hän opiskelee kulttuurituotantoa Seinäjoen ammattikorkeakoulussa, mutta työpaikat ovat löytyneet myös ravintola-alalta. Niissä Makkonen on luonut somesisältöä muun työn ohessa.

– Seinäjoen Ilonan Tiktok-tili oli NoHo-ketjun ensimmäisiä. Saimme todella paljon näyttökertoja, Makkonen kertoo.

Firman tilin lisäksi hän tekee sisältöä omalle Tiktok-tililleen, ja tekee kaverinsa kanssa nuorten elämästä kertovaa podcastia.

– Tämä on yksi tapa, jolla voin kanavoida luovuuttani.

Siinä sivussa markkinointia

Ikaalinen Spa & Resortin kohdeyleisö on oikeastaan kaikki, vauvasta vaariin. Tiktok sen sijaan on valjastettu nuorille viestimiseen.

– Ensisijaisesti markkinoimme Tiktokin kautta tapahtumia, etenkin nuorille aikuisille. Harva tulee ajatelleeksi, että kylpylähotellissa on eturivin artistien keikkoja, Makkonen kertoo.

Tiktok ei kuitenkaan ole mikään helpoin markkinointikanava. Jos mainoksista ei halua maksaa, on viesti vietävä perille kautta rantain.

– Suurin osa tekemästäni sisällöstä on viihdyttämään tarkoitettua, mutta tarkoituksena on totta kai saada tapahtumiin porukkaa.

Jos videolle haluaa saada katsojia, on oltava nokkela. Makkonen seuraa trendejä – tietynlainen videomuoto saattaa trendata päivän tai kaksi, korkeintaan pari viikkoa. On oltava jatkuvasti ajan hermolla.

Pelkkä apinointi ei toimi, vaan Makkonen miettii, miten trendi toimisi nimenomaan Ikaalisten kylpylän näkökulmasta.

Algoritmit näyttävät lisäksi jokaiselle omanlaista syötettä. Makkosen syöte on täynnä ”nörttijuttuja” ja koiravideoita.

– Kysyn aina kihlatulta, mikä nyt trendaa.

Nuoret ovat vaikea asiakasryhmä. Keikkamyynti tarvitsee ennakkomyyntiä, mutta etenkin nuoret aikuiset tekevät ostopäätöksen vasta myöhään, jopa ovelta.

– Kaksikymppinen ei suunnittele elämäänsä kahta viikkoakaan eteenpäin. Se on haaste paitsi meille, myös kaikille muille tapahtumanjärjestäjille, Makkonen kertoo.

Mahtava työporukka

Kukaan ei tiedä tarkalleen, miten Tiktokin algoritmi toimii. Muutoksia tapahtuu usein ja kun käyttäjämäärä kasvaa, samalla kasvaa kilpailu.

– Nykyään on vaikeampi saada suuria näyttökertoja. Kylpylän ensimmäinen, vuonna 2021 julkaistu video sai yli miljoona näyttökertaa. En usko, että niihin lukuihin pääsee nykyään yhtä helposti.

Keinoja on monia.

– Mitä enemmän ihmiset saadaan katsomaan video uudelleen ja uudelleen, tägäämään toisia ihmisiä tai jakamaan videota eteenpäin, sitä paremmin algoritmi suhtautuu, Makkonen kertoo.

Erot videoiden välillä ovat huimia. Katsojat on koukutettava kerta kerran jälkeen uudestaan.

– Kerran todella menestyneen videon jälkeen sain videolle vain neljä näyttökertaa. Poistin sen aika nopeasti.

Leevi Makkonen ja markkinointipäällikkö Fanny Järvensivu pyörittelevät ideoita välillä yhdessä, mutta usein Makkonen tekee videot alusta loppuun itse. Tekemiseen menee aikaa puolesta tunnista puoleentoista.

Seuraavaksi tarkoituksena olisi tehdä vähän henkilöbrändäystä, eli nostaa esille kylpylän mahtavaa työporukkaa ja tekemisen meininkiä.

– Henkilökohtaisuus kiinnostaa ihmisiä, ja meillä on täällä huikeita, persoonallisia ihmisiä töissä.

Jaa artikkeli

Facebook Twitter Kommentoi

Kommentit

Toivomme vilkasta ja moniäänistä keskustelua! Noudatathan pelisääntöjä.

Kirjoita selkeästi ja napakasti. Kaikki viestit luetaan ja hyväksytään ennen julkaisua. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise.

Kiitos kommentistasi!

 

Anna nimimerkki, mikäli et halua kommentoida omalla nimelläsi.

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.

Lue lisää

Uutiset 21.9.2024 10:00 Tilaajille

Tutkimus: Sanomalehtiin luotetaan ylivoimaisesti eniten – Blogeja ja Facebookin sisältöä pitää luotettavana alle kolme prosenttia vastanneista

VILJAKKALA 26.7.2024 13:00 Tilaajille

Jenny Klemetti on koiraihminen Viljakkalasta – ”Koirat eivät ole koko elämä, mutta koirat tekevät elämästä kokonaisen”

MIELIPIDE 18.7.2024 11:00 Tilaajille

Napakat mielipiteet 17.7. – ”Onko kukaan muu huomannut, että talitintit käyttäytyvät kummallisesti?”

IKAALINEN 17.6.2024 14:00 Tilaajille

Sade ei latistanut Kesäehtoon tunnelmaa – Tapahtuma keräsi noin 4 500 kävijää

VILJAKKALA 4.6.2024 07:00 Tilaajille

Tiktok herättää mielipiteitä myös viljakkalalaisnuorissa – ”Sovelluksen poistaminen jättäisi aikaa myös oikealle elämälle”