IT-Puuseppä Juho Valkila hallitsee veiston ja visertämisen – yksilöllisten puutuotteiden valmistaja on oma itsensä myös somessa
Juho Valkila on hämeenkyröläinen yrittäjä, joka tunnetaan todennäköisesti parhaiten Twitter-nimellään IT_Puuseppa. Napakka ja mieleenjäävä nimimerkki syntyi enemmän tai vähemmän sattumalta.
– Joskus piti keksiä uusi, sopivampi käyttäjätunnus netin somepalveluihin, ja sitten keksin yhdistää entisen elämän toimet nykyiseen. Syntyi IT_Puuseppa. Se kuulosti sopivan typerältä ja jäi käyttöön, Valkila kertoo.
Vuosien mittaan varsin tunnetuksi kehkeytynyttä nimimerkkiään voi toki kuvata sopivan typerän kuuloiseksi, mutta Twitterissä aktiivinen IT_Puuseppa on onnistunut hankkimaan reilusti yli 2 500 seuraajaa ja ilmeisen hyvän maineen.
Valkilan tviiteissä näkyy yrittäjän ja perheenisän arki. Somekeskustelijana Valkila on kohtelias ja rakentava, mutta ei pelkää kertoa näkemyksiään.
– Sosiaalinen media toimii ilman muuta markkinointikanavana yritykselleni, mutta maksettua some-mainontaa en ole koskaan tehnyt, Valkila sanoo.
– Koetan olla oma itseni myös Twitterissä, ja ilmeisesti olen oppinut viestimään siellä ymmärrettävästi.
Perhe ykkössijalla
Valkila sanoo, että pyrkii välttämään töiden viemistä kotiin, missä yrittäjäkin keskittyy huolehtimaan perheen nuoremmista miehistä. Perheen esikoinen on hiljattain aloittanut koulun ja kolmevuotias pikkuveli elää päiväkotiarkea.
– Yrittäjyys on tässä elämäntilanteessa etu, kun voi ajoittaa työntekoa joustavammin kuin palkkatöissä.
Käytännössä joustavuus tarkoittaa sitä, että työaikaa sijoittuu myös viikonloppuihin, mikäli sovituissa aikatauluissa pysyminen sitä edellyttää.
– Perhe on minulle tärkeämpi kuin yritykseni, ja haluan pitää perheen osana jokaista päivääni, Valkila sanoo.
Kokonaan työasiat eivät pysy verstaalla, sillä esimerkiksi sähköposteihin Valkila vastailee aamuisin ennen poikien päikkyyn ja kouluun viemistä tai iltaisin, kun jälkikasvu on nukahtanut.
Some on luonteva markkinointikanava
Sosiaalinen media on Valkilan yritykselle luonteva markkinointikanava, koska yrityksen asiakkaat ovat valtaosin oman kylän ulkopuolelta. Asiakkaat ovat pääasiassa yrityksiä, yksi pitkäaikaisimmista on jääkiekon liigaseura Ilves, jolle Valkila tekee seuralogon muotoisia löylymittareita. Vakiasiakas on myös helsinkiläinen Osmia, jolle Valkila tekee vuosittain noin 10 000 kappaletta tuoksukynttilän kansia.
– Tykkään toimia toisten yrittäjien ja graafikoiden kanssa yhteistyössä ja saada aikaiseksi puisia tuotteita, joita ei ole ennen tehty, Valkila sanoo.
Yrityksen liikeidea on valmistaa kullekin asiakkaalle räätälöityjä, uniikkeja puutuotteita. Yrityksen toiminnassa yhdistyvät perinteinen puusepäntyö ja automatisoitu, moderni puuntyöstö.
– Vuoden 2021 koko kesän minua työllisti Hotelli Ilveksen huoneiden kynnysten valmistus. Jokaiseen kynnykseen tehtiin laserkaiverruksena huoneen numero, Valkila kertoo.
Muista merkittävistä tilauksista viimeksi kuluneen vuoden aikana Valkila mainitsee puisten käyntikorttien toimittaminen Googlelle ja hiljattain alkanut yhteistyö rallicross-kuljettaja Henri Haapamäen kanssa. Haapamäki tunnetaan myös Ylen rallikommentaattorina.
– Valmistan hänelle fanituotteeksi puisia löylymittareita, Valkila kertoo.
Kommentit
Toivomme vilkasta ja moniäänistä keskustelua! Noudatathan pelisääntöjä.
Kirjoita selkeästi ja napakasti. Kaikki viestit luetaan ja hyväksytään ennen julkaisua. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise.
Kiitos kommentistasi!