Pääkirjoitus 29.7.2021 06:00

Hyvä palvelu tuo asiakkaan takaisin

Terhi Palonen
Terhi Palonen

Viestit seudun matkailualan yrityksistä kertovat hyvää. Puolentoista vuoden koronastopin jälkeen matkailuelinkeino on jälleen piristymässä. Lomailijat arvostavat entistä enemmän kotimaan kohteita ja ovat löytäneet hyvin myös seutumme kohteet. Ilahduttavaa on myös se, että alueeltamme löytyy monipuolista tarjontaa ja aktiviteetteja kaikenlaisille ja -ikäisille asiakkaille.

Matkailija arvostaa hyvää palvelua ja siisteyttä. Kun tuote on kunnossa, hyvä palvelu kruunaa kokemuksen. Tämän takaavat palveluhenkiset ja ammattitaitoiset yrittäjät sekä työntekijät.

Koronarajoitusten purkautuminen on purkanut myös ihmisten paineita, sillä nyt pääsee jälleen liikkumaan vapaammin. Monelle lomalla riittää löhöily ja hyvä ruoka, mutta moni haluaa lomalleen myös aktiivista tekemistä. Maastopyöräily, sup-lautailu, retkeily luontokohteissa ja esimerkiksi kiipeily ovat kovasti suosittuja.

Pelkkä luonnonkauneus ei kuitenkaan riitä, vaan nykyajan matkailija haluaa lomapaikassaan palveluiden toimivan, yöpymisen järjestyvän ja ruuan maistuvan. Palveluiden hinnalle siis on saatava vastiketta. Ylihinnoittelu voikin osoittautua kompastuskiveksi yrittäjälle.

Ruoka on monelle lomailijalle tärkeä nautinto. Toki lihapullat ja muusi, pizzat, burgerit ja ranskalaiset riittävät monen murkinaksi, mutta monet myös manailevat tällaista yksitoikkoista ruokatarjontaa. Ravintoloiden kannattaa käyttää hieman enemmän mielikuvitusta annoksiinsa. Myös paikalliset herkut ja erikoisuudetkin kiinnostavat asiakkaita.

Koronakriisin takia matkakohteiden hygieniaturvallisuus on noussut entistä suurempaan rooliin. Matkailija haluaa ja syystäkin, että kohde ja palvelu on turvallinen.

Tyytyväinen asiakas takaa myös yrittäjälle tyytyväisen olon. Kritiikkiäkin pitää sietää. Asiakkaiden asiallisista toiveista ja havaitsemista puutteista kannattaa ottaa vaarin. Vain siten yrittäjä voi kehittää palveluitaan. Toisaalta kiitos on yksi kauneimmista sanoista, jota asiakkaiden pitäisi myös osata käyttää aina kun siihen on aihetta.

Asiakkaat äänestävät jaloillaan ja puskaradio vie viestiä eteenpäin hyvässä ja pahassa.

Jaa artikkeli

Facebook Twitter Kommentoi

Kommentit

Toivomme vilkasta ja moniäänistä keskustelua! Noudatathan pelisääntöjä.

Kirjoita selkeästi ja napakasti. Kaikki viestit luetaan ja hyväksytään ennen julkaisua. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise.

Kiitos kommentistasi!

 

Anna nimimerkki, mikäli et halua kommentoida omalla nimelläsi.

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.

Lue lisää

IKAALINEN 23.11.2024 10:00 Tilaajille

Nuoret leipoivat jouluisen makuisia muffinsseja – ”Leipominen on tosi kivaa kavereiden kanssa”

OIVASEUTU 22.11.2024 17:00 Tilaajille

Latupohjia on ajettu, ja Jämillä ja Hämeenkyrössä ovat jo innokkaimmat hiihtoniilot olleet liikkeellä ”kivikelisuksilla”

IKAALINEN, VILJAKKALA 22.11.2024 15:40 Tilaajille

Ikaalisissa ja Viljakkalassa olevat vaarallisen jätteen keräyskontit poistuvat

JÄMIJÄRVI 22.11.2024 11:00 Tilaajille

Jämijärvellä tuulivoimalat tuottavat ison siivun kunnan kiinteistöveropotista

IKAALINEN 21.11.2024 15:50 Tilaajille

Siltaremontti saatiin ennen lumimyräkkää valmiiksi, ja Vatulantietä pääsee taas kulkemaan