HÄMEENKYRÖ 1.4.2023 08:00

Arvokas materiaali uusiokäyttöön: Finlandia-talon marmorilaatat saadaan verhoamaan Hämeenkyrötaloa

Sakari Ilomäki

Rakentamisaikansa 1950-luvun arkkitehtuuria hienosti edustava Hämeenkyrön kunnantalo korvataan uudella Hämeenkyrötalolla. Arvokas ja keskeinen Hollitien alue on säilymässä muutoksen jälkeenkin arkkitehtonisesti korkeatasoisena. Kunta on saanut yhteydenoton Alvar Aalto -säätiöltä, joka on halukas lahjoittamaan Finlandia-talon valkoiset marmoriset seinälaatat Hämeenkyrötalon verhoiluksi. Valkoinen marmori seinäverhousmateriaalina täyttää RKY-kaava-alueen määräysten vaatimukset.

Marmorin kestävyyttä Finlandia-talon seinämateriaalina on kritisoitu mutta tutkimuksissa on selvinnyt, että ydinongelma on rakennuksen sijainti rannikkoseudulla Helsingissä. Suomenlahden vähäsuolainen merivesi aiheuttaa murtovesihöyryksi kutsuttua kaupunkisumua, joka käpristää marmorilaatat. Sisämaassa, missä järvet ja joet ovat makeavetisiä, samaa ongelmaa ei ole. Veronmaksajien ei tarvitse pelätä, että Hämeenkyrötalon seinäverhousta oltaisiin alvariinsa vaihtamassa.

Kunnanjohtaja pitää lahjoitusta hienona eleenä ja esimerkkinä kiertotalouden mahdollisuuksista.

Aikataulullisestikin lahjoitustarjous on Hämeenkyrön kunnalle mainio. Finlandia-talon seiniltä purettavat marmorilaatat ovat kunnan käytettävissä ensi vuoden keväällä.

Seinät ja katto paikallisista materiaaleista

Hämeenkyrötalon rakentamisessa ekologista kestävyyttä vahvistaa ulkoverhouksessa käytettävän kierrätysmateriaalin lisäksi seinien eristemateriaaliksi suunniteltu paikallinen savi.

Seinien tukirunko on puuta, mutta rakennuksen suunnitteluun osallistunut konsultti on todennut Hämeenkyrön maaperässä olevan hyvälaatuisia saviesiintymiä, joista rakentamiseen soveltuvaa savea riittäisi jopa vientiin. Tähän kunta etsii parhaillaan yritysyhteistyökumppania.

– Tätä projektia olen valmis edistämään kirjaimellisesti kädet savessa, vakuuttaa Hämeenkyrön elinkeinojohtaja.

Yrittäjäkumppanien apua kunta kaipailee myös marmorilaattojen kuljettamiseen Helsingistä.

– Arjessa yritystoiminta voi tuntua kivireen vetämiseltä. Tässä on tarjolla juhlava tilaisuus kuljettaa näyttävää ja arvokasta kiveä, elinkeinojohtaja huomauttaa.

Hämeenkyrötalon kattomateriaaliksi arkkitehti on kaavaillut olkea, mutta kunnan rakennusvalvonta samoin kuin Pirkanmaan pelastuslaitos suhtautuvat ideaan varauksella. Materiaali olisi hankittavissa kestävästi ja edullisesti lähiseudun maataloustuottajilta, mutta paloriski mietityttää.

– Siinä piilee vaara, että kunnan johtaminen muuttuisi ihan kirjaimellisesti tulipalojen sammuttelemiseksi, kunnanjohtaja huokaa.

Esittelytilaisuus tänään lauantaina

Hämeenkyrön kunnan elinympäristöpalvelut järjestää Hämeenkyrötalohanketta esittelevän infotilaisuuden lauantaina 1. huhtikuuta 2023 klo 9.00 alkaen kunnantalon sähköautolatauspisteen luona. Paikalla on kahvitarjoilu sekä mahdollisuus tutustua mallikivilaattaan, joilla Hämeenkyrötalo on tarkoitus verhoilla.

Jaa artikkeli

Facebook Twitter Kommentoi

Kommentit

Toivomme vilkasta ja moniäänistä keskustelua! Noudatathan pelisääntöjä.

Kirjoita selkeästi ja napakasti. Kaikki viestit luetaan ja hyväksytään ennen julkaisua. Loukkaavia, henkilöön meneviä tai vihamielisiä kommentteja emme julkaise.

Kiitos kommentistasi!

 

Anna nimimerkki, mikäli et halua kommentoida omalla nimelläsi.

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.

Lue lisää

HÄMEENKYRÖ 30.4.2024 15:00 Tilaajille

Valtuusto: Hämeenkyrötalon suunnittelu jatkuu – ”Pyytäisin keskittymään puheenvuoroissa näihin vaihtoehtoihin”

HÄMEENKYRÖ 24.4.2024 17:00 Tilaajille

Hallitus: Hämeenkyrötalon hanketta jatketaan – Asia etenee valtuuston pöydälle

HÄMEENKYRÖ 7.3.2024 09:00 Tilaajille

Hämeenkyrötaloa esitetään vanhan kunnantalon paikalle – Toteutuksen edessä vielä monta mutkaa

PÄÄKIRJOITUS 4.10.2023 07:00 Tilaajille

Pääkirjoitus: Koska Hämeenkyrön tilaongelma ratkaistaan? – Väliaikaisratkaisuilla ei voi mennä loputtomasti

HÄMEENKYRÖ 13.6.2023 12:00 Tilaajille

Hämeenkyrötalosta kriittinen keskustelu, mutta hanke jatkuu – ”Hollitie on varmaan vaikein paikka toteuttamiselle”