Ylläpito on uutta edullisempaa

Pääkirjoitus 12.3.2020

Kulunut talvi on kaikessa erikoisuudessaan ollut erittäin haastava teiden kunnolle. Samaan aikaan kun teiden aurauksesta on säästetty, ovat nastarenkaat karhineet tienpintaan uria ja runsaat sateet poranneet monttuja ja reikiä. Kehnossa kunnossa ovat monin paikoin sekä sora- että asfalttitiet.

Tänä vuonna autoilijoiden ei siis tarvitse odottaa kevään kelirikkoa ennen kuin pääsevät väistelemään monttuja, vaan väistelykausi on jo täydessä vauhdissa.

Ely-keskuksen Pirkanmaan aluevastaava Jyrki Kärk kertoo, että päällystettyjen teiden reikiä on paikattu sitä mukaa, kun niistä tulee tietoa. Sorateitä puolestaan paikataan ensiavuksi uudella murskeella, mutta isompaa helpotusta on luvassa vasta sitten, kun tiet kuivuvat.

Kun lukijoidemme lähettämiä palautteita teiden kunnosta lukee, tulee käsitys, että suurin osa työstä on vielä tekemättä. Kun pyysimme lukijoilta kommentteja teistä, vastauksia alkoi tulla saman tien, ja niitä tuli paljon.

Suomen tiestön korjausvelasta on puhuttu pitkään. Väyläviraston mukaan Suomen väyläverkon korjausvelka on tällä hetkellä noin 2,5 miljardia euroa. Vuosina 2016-2018 liikenneväylien korjausvelan vähentäminen oli hallituksen kärkihankkeita, mutta silloinkaan kaikkia tärkeitäkään huonokuntoisia kohteita ei pystytty kunnostamaan.

Nykyisen tieverkon ylläpidon ohessa tiestöön liittyy paljon kehitystarpeita, joista kolmostiellä pian alkava Hämeenkyrönväylän rakentaminen on yksi. Samaan aikaan käydään vilkasta keskustelua Tampereen ja Helsingin välisen tunnin junan mahdollistamisesta.

Uudet ja sujuvat tielinjat ovat tärkeitä, samoin sujuva ja nopea raideyhteys Pirkanmaalta pääkaupunkiseudulle, mutta niin on nykyisen tieverkon ylläpitäminenkin. Jos tiestö päästetään maakunnissa oikein huonolle tolalle, kasvaa korjausvelka täysin tavoittamattomalle tasolle.

 

Katri Linnikko

päätoimittaja