Yhteinen viesti Bernerille: kolmostie kaipaa turvallisuutta ja sujuvuutta

Berner kolmostieSuunnittelujohtaja Marko Koskinen Pirkanmaan liitosta, Ikaalisten vt. kaupunginjohtaja Kari Tolonen, Parkanon kaupunginjohtaja Jari Heiniluoma ja Hämeenkyrön kunnanjohtaja Antero Alenius tapasivat keskiviikkoaamuna liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin ja veivät yhteisen viestin kolmostien parantamisen tärkeydestä.

HÄMEENKYRÖ, IKAALINEN. Kolmostien varren kuntien johtajat Hämeenkyröstä, Ikaalisista ja Parkanosta vetosivat liikenneministeri Anne Berneriin (kesk), jotta liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta kolmostiellä parantaville hankkeille saataisiin vihdoin pitävä toteutusaikataulu.

Maakuntajohtajan lisäksi liikenneministerin tapasivat keskiviikkoaamuna kunnanjohtaja Antero Alenius Hämeenkyröstä ja kaupunginjohtajat Kari Tolonen Ikaalisista sekä Jari Heiniluoma Parkanosta.

Yhteinen viesti oli, että kolmostien kunnat ja koko maakunta tarvitsevat väyläpoliittisen linjauksen, että kolmostien parantaminen jatkuu välittömästi Kyröskosken eritasoliittymän valmistumisen jälkeen.

Eritasoliittymän rakennustyö käynnistyy näillä näkymin ensi keväänä ja kestänee pari vuotta.

Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan yhtä tai kahta liikenneverkon laajaa kehittämishanketta, joista tehdään päätöksiä kehysriihessä ensi keväänä. Hämeenkyrön, Ikaalisten ja Parkanon hallitukset esittävät, että kolmostien uusi linjaus Kostulan ja Hanhijärven välillä, niin sanottu Hämeenkyrön ohitustie sisältyy budjettikehykseen ja hankkeen toteutus käynnistyy jo kuluvalla vaalikaudella.

Pohjoisempana kolmostiellä Ikaalisten ja Parkanon alueella on myös nopeasti toteutettavia pienempiä risteysinvestointeja.

 

Puutteita on niin sujuvuudessa kuin turvallisuudessakin

Kuntajohtajien viesti Bernerille oli, että kolmostie on yksi Suomen tärkeimmistä päätieyhteyksistä, jolla on keskeinen merkitys henkilöliikenteen lisäksi teollisuuden kuljetuksille ja joukkoliikenteelle.

Nykyisellään valtatie ei täytä runkotielle asetettuja tavoitteita. Puutteita on liikenteen sujuvuudessa ja turvallisuudessa sekä valtatien yleisessä laatutasossa. Liikennemäärä tieosuudella Hämeenkyrö-Parkano on reilut 10 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja määrästä yli kymmenesosa on raskasta liikennettä.

Päätös kolmostien parantamisen rahoituksesta poistaisi nykyisen, pitkään jatkuneen epävarmuuden ja mahdollistaisi alueen elinkeinoelämälle monien nyt idullaan olevien hankkeiden suunnittelun.

Hämeenkyrön kunnalle se antaisi varmuutta asunto- ja teollisuusalueiden lähivuosien priorisointiin.

 

Rahoituspäätös aikaisintaan keväällä

Tapaamisen antia kuntajohtajat luonnehtivat lupaavaksi, vaikka ministeri ei luonnollisesti voinut konkreettista rahoituslupausta antaakaan.

Ministeri Berner esitti pahoittelut ja osanottonsa tapahtuneiden onnettomuuksien johdosta ja totesi liikenneturvallisuuden olevan keskeinen näkökulma tieverkon parantamisessa.

Sisäisen turvallisuuden strategiassa liikenteen turvallisuuden merkityksen tulisi Bernerin mukaan olla suurempi kuin se tällä hetkellä on.
– Myös elinkeinopoliittiset perusteemme ja kolmostien parantamisen vaikutusten ulottuminen pitkälle Pohjanmaan suuntaan saivat ministeriltä ymmärrystä, arvioi Alenius.

Tolonen oli samoilla linjoilla, ja korosti henkilökohtaisen tapaamisen tärkeyttä viestin perillemenon varmistamiseksi.
– Luovutin ministerille myös Kovelahti-Koverannan kyläseuran laatiman adressin, jossa vedotaan Raivalantien liittymän liikenneturvallisuuden parantamisen puolesta. Vetoomukseen kertyi muutamassa päivässä 600 nimeä, Tolonen sanoi.

Kolmostien parantamisen mahdollisen rahoituspäätöksen ajankohta lienee ensi kevään kehysriihessä.
– Niin sanotun Hämeenkyrön ohitustien kustannusarvio on 65 miljoonaa euroa, tämän kokoluokan liikennehankkeita ei liikenneministeriön budjettiin kovin montaa mahdu, Alenius totesi.

Myönteisenä merkkinä Alenius pitää sitä, että maakunnan elinkeinoelämää edustava Tampereen kauppakamari otti viime viikolla kantaa kolmostien nopean parantamisen puolesta.

Sakari Ilomäki