Välkkäritoiminta pistää lapsia liikkeelle

pihaleikitMari Peltonen-Long toimii Kirkonkylän alakoulun Välkkäreiden ohjaajana.

HÄMEENKYRÖ. Opetushallituksen Liikkuva koulu -ohjelma on muutamassa vuodessa laittanut lapsia liikkeelle ympäri Suomea. Yksi Liikkuvan koulun idea, Välkkäritoiminta, on tullut Hämeenkyröön ryminällä. Kirkonkylän alakoulu on yksi näistä kouluista, jotka ovat ottaneet idean käyttöön.

Välkkäritoiminnan ideana on, että oppilaat suunnittelevat ja ohjaavat toisilleen välituntitoimintaa.
– Meillä Välkkäreinä toimivat 5–6-luokkalaiset. Muutama oppilas on käynyt siihen liittyvän koulutuksen, jossa kerrotaan miten Välkkäreiden kuuluisi toimia, kertoo Kirkonkylän alakoulun opettaja ja Välkkäreiden ohjaaja Mari Peltonen-Long.
– Välkkäreiden ideana on leikittää nuorimpia, mutta kyllä toiminta sopii myös kaikille, ja meillä mukana on ollutkin kaiken ikäisiä oppilaita. Viime vuonna viikossa oli kaksi välituntia, jolloin Välkkärit järjestivät toimintaa ja sinne sai mennä kuka halusi, Peltonen-Long jatkaa.

Lapset ovat pitäneet Välkkäritoiminnasta paljon ja useat heistä ovat myös käyttäneet sitä.
– Pikkuiset ovat kyselleet sen perään, että milloin se järjestetäänkään, Peltonen-Long sanoo hymyillen.
Opetushallituksen Liikkuva koulu -ohjelmaa on ollut mukana tukemassa kunnat. Peltonen-Long kertoo tämän olevan todella tärkeää.

Monet koulun oppilaista ovat käyneet koulua sekä vanhassa koulussa että nyt uudessa koulussa. Kiitosta uudessa koulupihassa on kerännyt eritysesti Ässäkenttä, joita Suomessa löytyy jo noin 70. Lapsien leikit ovat myös muuttuneet hieman uuden koulupihan seurauksena.
– Pistettä ei leikitä enää niin paljon kuin ennen. Vanhalla koulupihalla oli niin paljon näköesteitä, että leikki sujui sillon paremmin, Peltonen-Long kertoo.

Perinteisesti lapset leikkivät vieläkin hippaa ja erilaisia palloleikkejä. Myös kiipeilyteline on suosittu. Hyppynaruja on näkynyt tänä vuonna vähemmän.
– Meille on nyt tulossa välitunneille välinevaunu, jossa tulee olemaan esimerkiksi sulkapallomailoja ja muita välineitä, joilla lapset voivat pelata ja leikkiä monipuolisesti, Peltonen-Long sanoo.

Peltonen-Longin mukaan Kirkonkylän alakoulussa ei ole ongelmaa kännykoiden käytössä edes välitunneilla, vaan kännykät pysyvät repuissa.
– Lapset liikkuvat muutenkin hyvin. Meillä on riippuen oppilaan päivän pituudesta noin 4–5 välituntia, jotka kestävät kaikki 15 minuuttia. Peltonen-Long kertoo.
– Yritämme aina aktivoida kaikkia liikkumaan, Peltonen-Long jatkaa hymyillen.

Minni Luostarinen