Toimiva joukkoliikenne on vetovoimatekijä

Pääkirjoitus 16.1.2020

Kun seutulippu otettiin käyttöön syyskuussa 1998, kesti jonkin aikaa ennen kuin se alkoi lyödä itseään läpi. Noin puolen vuoden käytön jälkeen Hämeenkyrössä ostettiin kolmisenkymmentä lippua kuukaudessa. Hämeenkyröläiset olivat kuitenkin vammalalaisten ja tamperelaisten rinnalla ahkerimpia seutulipun käyttäjiä Pirkanmaalla.

Seutulippuidean myötä Hämeenkyrön ja Ikaalisten suuntaan avautui ensimmäisen puolen vuoden aikana joitain uusia bussivuoroja ja aikataulutiedotus parani, kun Matkahuolto julkaisi koko alueen kattavan aikataulukirjan.

Nyt runsas 20 vuotta myöhemmin moni asia on muuttunut. Yksi iso muutos on se, että parissa vuosikymmenessä Hämeenkyrön ja Ikaalisten suunnalta Tampereelle päivittäin kulkevien työmatkalaisten määrä on lisääntynyt huimasti. Myös yksityisautojen määrä on valtakunnallisella tasolla lisääntynyt noin viidenneksellä. Toisaalta ilmastonmuutoskeskustelun myötä entistä useampi on herännyt miettimään vaihtoehtoa omalle autolle.

Runsaat 20 vuotta eläneen seutulipun tarina päättyi viime keväänä, koska järjestelmän tukimuodot eivät vastanneet uutta lainsäädäntöä. Hämeenkyrö ja Ikaalinen halusivat kuitenkin edelleen tukea kuntalaisten säännöllistä julkisen liikenteen käyttöä ja päätyivät luomaan omat lippujärjestelmät, jossa kunnat maksavat osan lipuista. Kuntalippujen aloittaessa ne tuntuivat hieman hämmentävän käyttäjiä, mutta ensimmäisen vuoden tilastojen valossa ne ovat löytäneet paikkansa. Sekä Hämeenkyrössä että Ikaalisissa kuntalippuja on myyty jopa jonkin verran seutulippuja enemmän. Täysin vertailtavia tuotteet eivät tosin ole. Joka tapauksessa kuntaliput ovat lunastaneet paikkansa, kun sekä Hämeenkyrössä että Ikaalisissa on vuositasolla satoja käyttäjiä.

Toimiva joukkoliikenne on seutumme kuntien tulevaisuuden kannalta tärkeä tekijä. Ennusmerkit viittaavat siihen, että yksityisautoilun kustannukset nousevat tulevaisuudessa merkittävästi, joten joukkoliikenteen merkitys työmatkailussa varmasti nousee. Mikäli toimivaa ja hinnaltaan kilpailukykyistä joukkoliikennettä ei ole tarjolla, on tontti- ja asuntokauppaakin entistä hankalampi käydä.

 

Katri Linnikko

päätoimittaja

Lue myös: Hämeenkyrö- ja Ikaalinen-liput käyvät kaupaksi (15.1.2020)