Sillanpää-ooppera veti katsomon täyteen

Sillanpää-ooppera Myllykolu TorikkaSillanpää-oopperan joukkokohtaukset ovat huikeaa kuultavaa ja nähtävää. Ohjaaja Marco Bjuström on onnistunut työssään hyvin. Oooperan taiteellinen johtaja, baritoni Waltteri Torikka (keskellä) tekee vahvan roolin nuorena Sillanpäänä.

Terhi Palonen

HÄMEENKYRÖ. F. E. Sillanpään elämästä kertova ooppera sai aurinkoisen ensi-iltansa viime lauantaina. Loppuunvaratussa katsomossa oopperaa seurasi presidentti Tarja Halonen.
– En ole mikään ammattilainen ooppera-arvosteluissa, mutta minusta ooppera oli erinomaisen hyvä. Aluksi hieman arvelutti, kuinka nauhoitettu musiikki sopii teokseen. Sehän sopi, sillä Seppo Pohjolan säveltämä juurevan vahva musiikki soljuu nautinnollisen hienosti. Panu Rajalan libretto on asiantunteva. Solistit ja kuoro ovat erinomaisia, Halonen suitsutti.

Presidentti ennakoi, että Sillanpää-ooppera elää pitkälle tämän kesän yli.
– Voin vain onnitella oopperan tekijöitä loistavasta teoksesta, Halonen totesi.

Hyvin tarkasti oopperaa seurasivat helsinkiläiset Sinikka ja Otto Kuitunen. Syystäkin. Otto Kuitunen on F. E. Sillanpään vanhimman lapsen Saaran poika. Kuitusille taatan maisemat ovat toinen kotiseutu. Sillanpään Saavutus-koti Vanajan kylässä on nykyisin Kuitusten kesäasunto.
– Ooppera oli hyvin paljon taatan näköinen. Sieltä löytyi monia taatan sorttisia asioita, Otto Kuitunen kertoi.

Taata tuli Kuituselle hyvin läheiseksi, sillä hän eli viimeiset vuotensa eli vuodesta 1950 vuoteen 1964 Kuitusten kodissa Herttoniemessä Helsingissä. Taatan kuollessa Otto oli 13-vuotias.
– Taata oli minulle enemmän isoisä kuin julkisuuden tuntema kulttuuripersoona ja nobelisti. Kun en vielä osannut lukea, joka keskiviikko Aku Ankan tultua, juoksin lehti kainalossa yläkertaan isoisän luo. Hän luki minulle lehteä sillä palkalla, että toin hänelle kahvia.
– Taata oli osa perhettämme. Hänelle oli helppo jutella asioista. Sellainen tuki ja turva hän meille oli, Kuitunen kuvaili.

Sillanpäälle luonto oli äärimmäisen tärkeä. Lapsenlapsilleen hän kertoi monia kiinnostavia yksityiskohtia luonnosta, erityisesti kasvikunnasta.
– Hän opetti minulle kasvien latinalaisia nimiä. Se oli hienoa sivistämistä.
– Taatasta kertova ooppera oli tällaiselle uudelle oopperakävijälle huikaiseva spektaakkeli. Löysin sieltä taatalle ominaisen puheen poljennon.

Sillanpää ja hänen perintönsä on edelleen vahvasti mukana Kuitusen elämässä.
– Saavutus, sen päärakennus ja mummun pirtti, on rakas kesäkotimme, jonka historia muistuttaa taatasta.

– Todella hyvä. Upeita laulajia. Vaikuttavia kohtauksia. Myös kuoro vei tarinaa hienosti laulaen ja näytellen. Oopperasta on aika vähän kokemusta, mutta tämä oli miellyttävä yllätys, pohtivat Sillanpää-oopperaa ikaalilaiset Satu Hyötylä ja Heidi Kulmanen ensi-illassa.

Reetta ja Joni Liukkonenkaan eivät säästelleet ylistyssanoja oopperasta.
– Todella vaikuttava, ja jossain kohtauksissa tuli kyynelkin silmäkulmaan, Reetta Liukkonen kertoi.
– Musiikki ja visuaalisuus kulkevat näytöksessä hienosti yhdessä. Kuoroa on hyödynnetty huikean hyvin, Joni Liukkonen sanoi.
– Viikko sitten näimme Oopperan kummituksen Broadwaylla New Yorkissa. Sillanpää-ooppera meni sen esityksen edelle, ikaalilainen pariskunta sanoi.