Seura saa liikkumaan

Pääkirjoitus 19.5.2020

Koronaepidemia katkaisi monet palloilusarjat keväällä ikävästi juuri ratkaisupelien alla. Niin jääkiekon, koripallon, salibandyn kuin lentopallonkin Suomen mestarit jäivät tänä keväänä ratkomatta sekä aikuisten että eri-ikäisten juniorien sarjoissa.

Koko kevään muun muassa jalkapallon ja pesäpallon harrastajat ovat olleet epätietoisuudessa, päästäänkö koko kesänä pelaamaan, vai valuuko kevätharjoittelu ikään kuin hukkaan. Viime viikolla moni joukkueurheilija sai helpottavan tiedon, kun lajiliitot alkoivat ilmoitella, että palloilusarjoja käynnistellään kesäkuussa. Samaan aikaan urheilulajeista esimerkiksi suunnistus, jota voi eristäytymisen aikanakin harrastaa, on lisännyt suosiotaan. Toisaalta silti moni harrastaja on kaivannut myös yhteisiä harjoituksia ja kilpailuja.

Monelle lapselle ja nuorelle urheiluseuran harjoitukset, joita on usein monesti viikossa, ovat tärkeä liikuttaja. Luonnollisesti vähintään arkiliikuntaa, kuten pyöräilyä ja muuta ulkoilua pitäisi varsinkin kasvavien nuorten harrastaa päivittäin, mutta urheiluseurojen järjestämillä harjoituksilla on monen nuoren liikuntapiirakassa iso osuus. Lisäksi joukkueessa mukana oleminen saa monet liikkumaan enemmän myös muulla vapaa-ajalla, kun halutaan onnistua harjoituksissa.

Meidänkin seudullamme urheiluseurat liikuttavat valtavaa joukkoa lapsia ja nuoria. Kun valtakunnallisesti päätettiin koulujen avaamisesta keväällä, yksi keskeisistä perusteista oli sosiaalinen, eli haluttiin, että koululaiset pääsevät vielä tapaamaan toisiaan ennen pitkää kesälomaa. Samasta syystä on tärkeää, että urheiluseurat saavat järjestää harjoituksia kesäaikaan.

Yksi koronaepidemian aiheuttaman eristäytymisen riskeistä on toki se, että moni aiemmin urheiluseurassa liikkunut nuori ei pitkän tauon jälkeen enää lähdekään mukaan. Korona-aikana liikkuminen on saattanut jäädä vähemmälle ja puhelin, sosiaalinen media ja pelit ovat voineet vallata aiemmin liikunnalle pyhitetyn ajan. Varsinkin teini-iän kynnyksellä moni nuori jää helposti pois ohjatuista harrastuksista, kun muut ajanvietteet houkuttavat.

Nyt kun opetellaan niin sanottuun uuteen normaaliin, on tärkeää, että yhteinen liikkuminen kuuluu siihen jatkossakin. Liikunnan tuoma mielihyvä antaa jaksamista ja hyvää mieltä arkeen, niin rajoitteiden keskellä kuin niiden jälkeenkin.

 

Katri Linnikko