Pitäisikö ohitustietä ennakoida?

Pääkirjoitus 7.3.2019

Maanantaina Laihialla järjestetyssä Valtatie 3 -seminaarissa Pirkanmaan, Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan maakunnat peräänkuuluttivat jälleen kolmostien kunnostusta.

Tilaisuudessa julkistettiin 128 miljoonan euron toteutusta vaille valmis investointipaketti, jolla kolmostie saataisiin kuntoon välillä Tampere-Vaasa. Hämeenkyrön ohitustien osuus kustannuksista olisi 65 miljoonaa euroa.

Ohitustien tulosta on puhuttu jo vuosikymmeniä. Siitä asti ohitustie on ollut myös jonkunlaisena esteenä Hämeenkyrön kehittämiselle. Uusien asunto- ja teollisuustonttien suunnittelu seisoo osin paikallaan, koska päätöstä kolmostien tulevaisuudesta odotetaan.

Kun ohitustietä on ajettu näin kauan, ja viime aikoinakin erittäin voimallisesti monelta taholta, on selvää, että sellaista päätöstä valtion taholta ei tule, että ohitustietä ei koskaan rakenneta. Jos päätös rakentamisesta kuitenkin edelleen venyy ja vanuu, Hämeenkyrön kehittäminen junnaa väkisinkin puolivaloilla.

Pelkkää hyvää ohitustie ei Hämeenkyrölle tuo, koska uuden linjauksen myötä esimerkiksi osa nykyisen kolmostien varren yrityksistä jää täysin katveeseen.

Ohitustie mahdollistaa myös Hämeenkyrön nykyistä nopeamman ohituksen ilman, että euroja kilisee lainkaan paikalliseen laariin. Kun ohitustie kuitenkin mitä todennäköisemmin joskus toteutuu, pitäisikö kunnan nyt alkaa rohkeasti varautua tulevaan ja aloittaa kaavoitus uuden linjauksen mukaisesti. Silloin kunta olisi valmis, jos ja kun päätös ohitustien rakentamisesta valtion koneistossa jossain kohtaa syntyy.

Yritysmaailmassa on totuttu isompaan riskinottoon kuin kuntaorganisaatioissa, mutta katse on kuntakentälläkin aina luotava tulevaan.

Miltä siis kuulostaisi teollisuusalue (joskus) tulevan kolmostien varrella, hyvillä liittymillä? Kiinnostaisiko ostaa tontti?

 

Katri Linnikko

päätoimittaja