Miten kyliltä kuljetaan?

Pääkirjoitus 19.9.2019

 

Joukkoliikenne oman auton käytön sijaan on ilmastonmuutoskeskustelujen myötä noussut entistä enemmän tapetille. Kaupungeissa, varsinkin isommissa, joukkoliikenne on jo hyvin suunniteltu ja se ulottuu yleensä koko kaupungin alueelle. Maaseudulla joukkoliikennettä hyödynnetään perinteisesti jonkin verran työmatkaliikenteessä, mutta silloinkin kyse on useimmiten toiselle paikkakunnalle kulkemisesta, kuten Ikaalisista tai Hämeenkyröstä Tampereen suuntaan. Oman kunnan sisäistä joukkoliikennettä on maaseutukunnissa usein varsin vähän, jos ollenkaan.

Palveluliikenne tavoittaa jonkin verran varttuneempaa väestöä haja-asutusalueella, mutta varsin paljon kyliltäkin kuljetaan omalla autolla tai jonkun muun kyydillä. Koulukuljetukset kiertävät lähes kaikki kylät maanantaista perjantaihin aamuin illoin. Hämeenkyrössä on tällä hetkellä linjattu, että koulukyyteihin voivat päästä muutkin, mikäli autossa on tilaa. Ikaalisissa valmistellaan parhaillaan uutta kilpailutusta. Mahdollisuutta koulukyytien ohessa hoidettaviin muihin kuljetuksiin on tarkoitus pohtia.

Joukkoliikenteen ongelma laajoissa ja melko harvaan asutuissa kunnissa on ikään kuin muna-kana -ongelma. Kun ei ole kunnolla tarjontaa, kulkemistaan ei voi joukkoliikenteen varaan laskea. Kun taas käyttäjiä ei ole riittävästi, laajaa joukkoliikenneverkostoa ei kannata alkaa suunnitella.

Ylöjärven Kurussa kokeillaan syys-lokakuussa uutta palvelua, Kyläkyyti Ekoa, jossa haja-asutusalueiden kuljetukset eivät perustu tiukasti määriteltyihin aikatauluihin tai ennalta suunniteltuihin reitteihin, vaan kyydin voi tilata älypuhelimen sovelluksella. Kyytiin voidaan kerätä matkan varrelta samaan suuntaan meneviä kuntalaisia. Sitran rahoittamalla hankkeella halutaan selvittää, voiko yhteiskunnan tukemia kuljetuspalveluita ja yksityishenkilöiden liikkumistarpeita yhdistämällä löytyä uusia liikkumisen ratkaisuja. Kokeilusta haetaan ratkaisua haja-asutusalueiden kulkemiseen.

On mielenkiintoista nähdä, miten kyytien yhdistäminen onnistuu. Joustavuutta se ainakin kulkijoilta vaatii, eikä matkanteko voi olla kovin tarkkaan aikatauluun sidottua.

 

Katri Linnikko
päätoimittaja