Lopultakin rollaattorimummo ja rekat eri väylille

kolmostieseminaari helsinki hämeenkyrö ikaalinen hämeenkyrönväylä vt3Ikaalisten kaupunginjohtaja Kari Tolonen, Ikaalisten valtuuston puheenjohtaja Reijo Leppänen ja hallituksen puheenjohtaja Ilmo Kalli sekä Hämeenkyrön kunnanjohtaja Antero Alenius osallistuivat seminaariin Helsingissä. He jututtivat tilaisuuden alla Pirkanmaan maakuntajohtaja Esa Halmetta.

HÄMEENKYRÖ, IKAALINEN/HELSINKI. Väyläviraston toimialajohtaja Pekka Petäjäniemi lupaili Helsingissä järjestetyssä kolmostieseminaarissa, että Hämeenkyrönväylä voi olla valmis jo vuoden 2021 loppuun mennessä. Parhaillaan väylän osalta tehdään kilpailutuksia. Työt on tarkoitus aloittaa ensi vuoden alussa.
– Ehdin luvata, että väylä tehdään kahdessa vuodessa, mutta voi olla, että projektipäällikkö tätä vielä vähän kyseenalaistaa ja työt jatkuvat vuoden 2022 puolelle, Petäjäniemi tuumasi.

1980-luvulta lähtien useaan eri otteeseen kolmostien parissa työskennellyt Petäjäniemi nosti esiin pitkän listan toimenpiteitä, joita jo 2000-luvun aikana tien hyväksi on tehty, mutta muistutti, että paljon on vielä tekemättäkin.
– Kolmostiefanina täytyy antaa kiitosta siitä, että Hämeenkyrönväylä pääsi nyt vuoroon. Saadaan lopultakin uusille linjoille se kohta tiestä, jossa rollaattorimummo joutuu kulkemaan rekkaliikenteen seassa.

Petäjäniemi totesi, että liikennemäärissä kolmostiellä Tampereelta pohjoiseen kaikkein liikennöidyimmät välit ovat Tampere-Ikaalinen ja Laihia-Vaasa.
– Kolmostiellä raskaan liikenteen osuus on suuri. Elintarvikekuljetusten osalta kolmostie on koko maan valtasuoni. Elintarvikekuljetusta ei voida mittavassa määrin siirtää raiteille, koska elintarvikkeet on vietävä perille asti.

Petäjäniemi muistutti, että Suomen pääteiden liikenne kasvaa ennusteiden mukaan edelleen vuoteen 2050 asti. Hän nosti esiin, että yksi keino vähentää liikenteen päästöjä on se, että liikenne on mahdollisimman sujuvaa. Siihen muun muassa tuleva Hämeenkyrönväylä tuo parannusta.

 

 

hämeenkyrönväylä sanna marin antero alenius hämeenkyrön kunnanjohtaja

Hämeenkyrön kunnanjohtaja Antero Alenius kertoi kolmostien nykytilanteesta liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinille.

 

 

”Suomessa riittää töitä tiestön kanssa”

Kolmostieseminaarin avauspuheen piti VT3-eduskuntaverkoston varapuheenjohtaja, kauhavalainen kansanedustaja Janne Sankelo (kok), koska verkoston puheenjohtaja Jouni Ovaska oli aiemmin päivällä syntyneen brexit-sovun vuoksi suuren valiokunnan kokouksessa. Sankelo totesi vaalikauden lähteneen hienosti liikkeelle, kun kolmostien rahoituksesta tehtiin päätös jo ensimmäisen kahden viikon jälkeen.
– Pitää kuitenkin muistaa, että kolmostie jatkuu Hämeenkyröstä eteenkin päin, Sankelo lisäsi.

Hän nosti esiin Ikaalisista Sikurin ohituskaistojen keskikaiteet sekä Teikangas-Mansoniemi -ohituskaistaparin sekä kohteita siitä Parkanoon ja Pohjanmaalle päin, jotka odottavat rahoitusta tulevaisuudessa.
– Suomessa riittää töitä tiestön kanssa. VT3-verkosto on näyttänyt hienosti mallia muillekin, miten asioita voi viedä yhdessä eteenpäin, Sankelo lisäsi.

 

Tiestön parantaminen jatkuu

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin kertoi, että liikenneverkoston parantaminen jatkuu myös ensi vuoden talousarviossa. Ministeriön budjetti on 3,5 miljardia euroa, mikä on 600 miljoonaa kuluvan vuoden talousarviota enemmän. Rahalla on tarkoitus parantaa liikenneverkkoa, vähentää korjausvelkaa ja lisätä julkisen liikenteen rahoitusta.

Marin nosti esiin tavoitteen hiilineutraalista Suomesta vuonna 2035. Liikenteen päästöt on tarkoitus puolittaa vuoteen 2030 mennessä.
– Arvelen, että päästöt saadaan pienenemään jopa nykyennustusta nopeammin. Teknologista kehitystä tarvitaan ja uskon, että valmistajat tuovat markkinoille esimerkiksi edullisempia sähköautoja melko nopeasti, Marin sanoi.

Hän nosti esiin myös valtion panostukset raideliikenteeseen ja liikenneturvallisuuteen. Muun muassa teiden talvikunnossapitoon on ensi vuodelle luvassa 20 miljoonaa euroa lisää. Yksityisteiden avustuksiin on myös luvassa 20 miljoonaa lisäeuroa.

Marinin (sd) puheenvuoron aikana seminaariin mukaan ehtinyt kansanedustaja Jouni Ovaska (kesk) halusi entisenä hämeenkyröläisenä kiittää ministeriä siitä nopeudesta, jolla kolmostien kunnostus on tällä hallituskaudella lähtenyt liikkeelle.
– Puolet on kuitenkin vielä tämänkin jälkeen tekemättä. Kunnat, maakunnat ja eri yhteisöt ovat olleet aktiivisia tässä asiassa, emmekä toki lepää ennen kuin loputkin tavoitteet saadaan maaliin, Ovaska totesi.
– Eikös se ole aika hyvä, että heti kun Hämeenkyröstä lähtöisin oleva Jouni Ovaska valittiin eduskuntaan, kolmostien rahoitus sinetöitiin?, Marin vastasi kiitoksiin.

 

 

ikaalisten kaupunginjohtaja hämeenkyrönväylä ikaalisten päättäjät sanna marin eduskunnassa

Ikaalisten kaupunginjohtaja Kari Tolonen, hallituksen puheenjohtaja Ilmo Kall ja valtuuston puheenjohtaja Reijo Leppänen saivat kertoa kuulumiset Ikaalisista liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinille.

 

 

Alenius kiitti rahoituksesta

Seminaarin päätössanat lausui VT3:n vaikuttamisen ohjausryhmän puheenjohtaja, Hämeenkyrön kunnanjohtaja Antero Alenius, joka kiitteli kaikkia osallisia siitä, että rahoitus Hämeenkyrönväylälle saatiin.
– Täytyy kuitenkin pitää huolta, etteivät ihmiset ala luulla, että kolmostien asiat ovat tämän jälkeen kunnossa. Koko väylä on hoidettava loppuun, joten jatkamme työtä neljän maakunnan kanssa.

Alenius nosti esiin, että pelkkä Hämeenkyrönväylä tuo 1000 henkilötyövuotta, joten työllistävä vaikutus on todella suuri. Alenius korosti tulevan väylän merkitystä laajemminkin.
– Väylän myötä kolmostieltä saadaan hyvät yhteydet kaupunkiin ja käynnissä olevan kaupungistumisen vaikutukset saadaan ulotettua laajemmalle. Hyvillä liikenneinvestoinneilla valtio luo mahdollisuuksia seudulliselle elinkeinoelämälle ja antaa ihmisille mahdollisuuksia toimia muuallakin kuin isoissa kaupungeissa, Alenius totesi.

Seminaarin juonsi VT3:n vaikuttamistyön pääsihteeri, Pirkanmaan liiton edunvalvontapäällikkö Jouni Koskela.

 

Katri Linnikko