Kyytivyyhti pitää setviä ajoissa

Pääkirjoitus 15.8.2019

 

Koulutyö käynnistyi peruskouluissa jälleen viime viikolla. Kesäloman päättyessä monissa perheissä jännitetään paitsi uuden vuosiluokan alkua, myös kuljetusaikatauluja. Ja valitettavan usein myös kuljetusaikataulujen aikataulua, eli sitä koska koululaisten kyydeistä saadaan tieto koteihin. Turhan usein koulukyytiaikataulut valmistuvat aivan viime tipassa, eikä kuljetusten reitistä ja tarkasta ajasta ole välttämättä perheissä selkeää tietoa kuin päivä, pari ennen koulujen alkua.

Hämeenkyrössä koulukuljetusaikataulujen valmistuminen meni tänä vuonna aivan viime tippaan, ja se närkästytti lukuisia vanhempia.

Yksi syy kuljetusaikataulujen myöhäiseen valmistumiseen löytyi kilpailutuksista ja niiden hidasteista. Kun lukuvuoden alku on aina samaan aikaan vuodesta, on ihmeellistä, että sama rumba käydään läpi joka syksy. Se aiheuttaa aivan turhaa harmia ja nurinaa viranhaltijoita kohtaan.

Jos aikataulut saadaan puristettua koulujen alkamisviikolle, kun on pakko, eikö pakkoa voisi siirtää parilla viikolla ja poistaa kuljetusstressiä niin vanhemmilta kuin kouluiltakin?

Toinen koulukuljetuksiin liittyvä harmi on vuosittain se, että osa koululaisista istuu bussissa tai taksissa tolkuttoman pitkään. Jos muutaman kilometrin matkan takia joutuu nakottamaan paikoillaan tunninkin molempiin suuntiin, tuntuu se kohtuuttomalta. Varsinkin kun samaan aikaan puhutaan paljon siitä, että lasten pitäisi liikkua enemmän ja katsella älylaitteita vähemmän. Aika monella koululaisella pitkän kuljetusmatkan viihdykkeenä toimii nimenomaan kännykkä.

Viisastenkiveä siihen, millä kyytimatkojen kestoa voitaisiin lyhentää, ei ole helppo löytää. Sen myötä kun suurin osa kyläkouluista on lakkautettu, entistä useammalla pienelläkin koululaisella on pitkä matka opin äärelle. Pitkän kokoomalenkin alkupäästä kyytiin nouseva voi kierrellä kyliä auton kyydissä kilometritolkulla. Yksi mahdollisuus lyhentää kyytilenkkien kestoa voisi olla se, että kuljetukset ajettaisiin pienemmillä autoilla, mutta se puolestaan nostaisi todennäköisesti kuljetusten kustannuksia entisestään. Koulukuljetusten paletti on niin monisyinen, että sen saaminen mahdollisimman jouhevaksi kaikkien oppilaiden kannalta ja mahdollisimman pienillä kustannuksilla vaatii aikaa ja perehtymistä. Ensi lukuvuoden koulukuljetuksia kannattaakin varmaan alkaa suunnitella jo hyvissä ajoin tämän vuoden puolella.

 

Katri Linnikko

päätoimittaja

 

Lue myös: Miksi koulukyytien aikataulut valmistuivat viime tipassa? (13.8.2019)