Koronatoimet eristivät monin tavoin

Pääkirjoitus 25.6.2020

 

Suomessa todettiin maaliskuussa poikkeusolot koronaepidemian uhan vuoksi ja taudin leviämistä pyrittiin estämään erilaisilla rajoituksilla ja suosituksilla. Siirtyminen tekemään mahdollisuuksien mukaan etätöitä ja suositus välttää joukkoliikenteen käyttöä vei tämänkin seudun linja-autoliikenteestä lähes kaikki matkustajat.

Bussivuorojen tarjonta supistui murto-osaan Tampereen ja Ikaalisten välillä ja Jämijärvi jäi kokonaan vaille joukkoliikennepalvelua. Tilanne on ikävä niin seudun asukkaille, täällä vieraileville kuin bussiyhtiöillekin.

Kun epidemian leviämisen uhka oli keväällä akuutti, matkustusrajoitukset olivat perusteltuja. Kun rajoituksia on vaiheittain purettu, paluu koronaa edeltäneeseen arkeen tapahtuu hitaasti ja askel kerrallaan.

Juhannuksen jälkeen bussivuorojen määrä Tampere-Ikaalinen välillä kasvoi, mutta on edelleen kaukana siitä, mitä se oli ”vanhan normaalin” aikaan. Tampereen suuntaan päivätöihin matkustaville palvelutaso koheni mutta on edelleen arvoitus, miten nopeasti matkustajat palaavat käyttämään bussia.

Jämijärven jääminen kokonaan ilman bussiyhteyttä herätti vilkkaan keskustelun sosiaalisessa mediassa ja moni on ottanut asian tiimoilta yhteyttä niin Jämijärven kuntaan kuin bussiyhtiöönkin.

Jämijärvi pani toimeksi ja hankki ostopalveluna asiointivuoron Kankaanpään suuntaan. Yhtenä päivänä viikossa palveleva asiointivuoro on kenties pieni askel kunnalle mutta saattaa olla suuri apu kuntalaiselle. Ainakin se on hyvä muistutus siitä, että kunnan ensisijainen tehtävä on järjestää palveluita asukkailleen.

Koronakriisi teki ainakin hiukan näkyvämmäksi monia sellaisia asioita, joita olemme Suomessa tottuneet pitämään itsestäänselvyyksinä. Joukkoliikenteen palvelutason romahtaminen, vaikkakin ymmärrettävästä syystä, johti tilanteeseen, jossa maaseutumaisella paikkakunnalla asuville oma auto tuntui pakolliselta.

Joukkoliikenteen palvelujen palaamisen nopeus riippuu siitä, kuinka hyvin liikennöitsijät osaavat ennustaa palvelun tarvetta ja vastata siihen. Rakentavalla asiakaspalautteella on tässä tilanteessa todennäköisesti poikkeuksellisen paljon painoarvoa, kun bussiyhtiöissä mietitään vuorotarjonnan vaiheittaista lisäämistä.

Kun tässä on poikkeusoloissa viime kuukaudet kärvistelty, niin ehkäpä omalla autolla kulkemaan tottunut voisi poikkeuksellisesti kokeilla joukkoliikenteenkin käyttöä.

Liikennöitsijöillekin lienee juuri nyt otollinen hetki ideoida uusia keinoja matkustajien houkuttelemiseksi. Juuri alkaneella kesäkampanjalla Hämeenkyrö houkuttelee tamperelaisia vaihtamaan Nyssen bussiin.

 

Sakari Ilomäki

toimittaja