Kolmostie vaatii vielä lisää rahaa

Pääkirjoitus 29.4.2020

 

Hämeenkyrönväylän rakentaminen alkaa vähitellen näkyä maastossa. Ensimmäisiä puita tulevan väylän tieltä kaadettiin ennen pääsiäistä. Varsinaiset väylän rakennustyöt alkavat näillä näkymin heinäkuussa.

Väylän rahoituspäätös tehtiin vajaa vuosi sitten. Neljän maakunnan yhteinen Valtatie 3 -ryhmä sai silloin palkinnon tekemästään kovasta lobbaustyöstä, mutta se ei kuitenkaan tarkoittanut, että työ olisi päätöksessä. Ryhmä kantaakin jo huolta kolmostien investointien jatkuvuudesta. Viime lokakuussa Helsingissä järjestetyssä kolmostieseminaarissa silloinen liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin vakuutti, että liikenneverkoston parantaminen jatkuu myös tulevan vuoden talousarviossa. Edellisvuotta suuremmalla budjetilla luvattiin parantaa liikenneverkkoa ja vähentää korjausvelkaa. Moni varmasti uskoi, että tieverkon parantamiseen luvataan enenevässä määrin rahaa myös seuraavina vuosina.

Kolmostieryhmän kunnanjohtajat ottivat pari viikkoa sitten kantaa tieinvestointien puolesta sen jälkeen, kun koronapandemia saadaan selätettyä. Kunnanjohtajat toteavat, että tieinvestoinneilla varmistettaisiin Suomen elinkeinoelämän kilpailukyky, mikä luonnollisesti on koronan jälkeisessä Suomessa erittäin tärkeä asia. Pirkanmaan liiton maakuntahallitus muistuttaa samoin, että panostus Pirkanmaan liikenneyhteyksiin on elintärkeää myös maakunnan ulkopuolisen elinkeinoelämän kehitykselle, koska Pirkanmaa on monessa kohtaa liikenteellinen solmukohta.

Koronapandemian aiheuttama valtion velan kasvu vielä ennustamattomiin lukemiin saattaa kuitenkin tuoda valtion talouteen monenlaisia leikkauksia. Voi jopa miettiä, olisiko Hämeenkyrönväylänkään rahoitus toteutunut, jos päätöstä oltaisiin tekemässä nyt vuotta myöhemmin.

Jotta nyt tehtävästä uudesta linjauksesta saataisiin kaavailtu hyöty ja kolmostiestä entistä sujuvampi, myös jo suunnitellut, mutta vielä rahoituspäätöstä odottavat kolmostien parannuskohteet pitäisi saada toteutettua. Ikaalisissa toteutusta odottaa Mansoniemi-Riitiala -väli, jonka suunnitelma on saamassa lainvoiman vielä tämän vuoden puolella. Lisäksi Parkanon ja Vaasan välillä on useita suunniteltuja kohteita. Kun vuosikymmeniä suunniteltu kolmostien uusi linjaus Hämeenkyrön kohdalla lähtee nyt rakentumaan, olisi pettymys, jos kolmostien parantaminen jäisi muuten torsoksi.

 

Katri Linnikko

päätoimittaja