Kiitos vie moitetta pidemmälle

Pääkirjoitus 21.11.2019

 

Ikaalisten kotihoito sai tällä viikolla valtakunnallista tunnustusta, kun kunta-alan kehittämisohjelma Kunteko 2020 palkitsi kotihoidon esimiehen Tiina Hankalan Oman työn sankarit -sarjassa jakaessaan tunnustuksia työelämän kehittämistyöstä. Hankala korosti palkintoa vastaanottaessaan, että kehittämisessä on ollut mukana koko työyhteisö. Ikaalisiin ja Hämeenkyröön tuli myös viime vuonna palkintoja kehittämisaktiivisuudesta.

On hienoa, että kuntaorganisaatioissa jaetaan valtakunnallisia palkintoja ja nostetaan esiin hyviä töitä ja tekijöitä, koska arjessa useammin perille löytää moite tai valitus kuin asiakkaan kiitos. Oma haasteensa kunnissa on tiukkeneva talous, johon kehittämistoimilla on haettu helpotusta. Silloin kun pelkät kehittämistoimet eivät enää riitä, kunnat joutuvat väkisinkin nipistämään monista palveluista, mikä näkyy myös kuntalaisten arjessa. Palvelujen supistuessa ikävä palaute ja valitus kunnan suuntaan kasvaa. Samaan aikaan harva kuntalainen olisi kuitenkaan valmis maksamaan isompaa kunnallisveroa. Täsmälleen sama pätee valtion palveluihin.

Jokaisen olisi välillä, ja varsinkin näin talousarvioiden laatimisen aikaan, hyvä pysähtyä miettimään, että kaikki niin kunnalliset kuin valtiollisetkin palvelut rahoitetaan verovaroin, ja tietyllä rahalla palveluita saa tietyn verran. Yhteiseen rahapussiin pätevät aivan samat säännöt kuin omaankin lompakkoon.

Toinen tärkeä mietinnän paikka on se, että voitaisiinko nykyistä useammin noteerata niin kuntapuolella kuin muissakin organisaatioissa tapahtuvat onnistumiset epäonnistumisten sijaan. Kiitos tai kehu hyvästä työstä motivoi tekijöitä eteenpäin huomattavasti paremmin kuin kiukkuinen soitto tai puskaradion raateleva palaute. Vanha suomalainen malli, jossa huono palaute aina annetaan, mutta kehua säästetään, olisi hyvä kääntää ympäri. Jos on paikka kiittää, se kannattaisi käyttää. Ja kritiikin hetkelläkin olisi hyvä muistaa, että vastapuolikin on mitä luultavimmin yrittänyt parhaansa.

Näin marraskuun harmaudessa on hyvä heittää haaste, että jokainen miettisi, mikä taho on ansainnut pienen kehun tai kiitoksen. Ja vielä toimittaisi sen perille asti. Hyvän palautteen oheen voi toki lisätä rakentavaa kritiikkiäkin, mutta pelkkä jatkuva moite tai valitus ei ole tapa rakentaa tai kehittää mitään.

 

Katri Linnikko

päätoimittaja