Kauniita unia!

Parantaa muistia, oppimista ja kasvattaa todennäköisyyttä elää vanhaksi ja vieläpä terveempänä.

Palauttaa rasituksesta ja tasapainottaa elimistön toimintaa. Vaikuttaa myönteisesti hormonitoimintaan.

Ehkäisee stressiä, ylläpitää vastustuskykyä ja torjuu sairauksia.

Auttaa laihtumaan, mikäli sen kokee tärkeänä.

Palauttaa henkistä voimaa ja vireyttä enemmän kuin mikään muu. Lisää luovuutta ja terävöittää keskittymiskykyä.

Nokkelin ehkä luki otsikon ensin ja päätteli siitä.

Mikään gojimarja, macajauhe tai edes superruoka mustikka; mikään jooga, HIIT-treeni tai aikuisten värityskirja ei ole niin älyttömän tehokas ja elintärkeä kuin hyvä yöuni.

Helpommin sanottu kuin tehty.

Tulen perheestä, jossa kaikilla on ollut jonkinlaisia unihäiriöitä. Pikkusiskoni ja -veljeni olivat niin pahamaineisia unissakävelijöitä (myös unissanaurajia, -itkijöitä ja -elämöijiä) ettei kukaan kavereistani uskaltanut tulla meille yökylään.

Itse olen muun muassa löytänyt itseni keskellä yötä jääkylmästä suihkusta, asiaankuuluvan alastomana. Vaatteet olivat laskosteltuna siististi viereen.

Olen silti onnistunut tähän mennessä nukkumaan auvoisan onnellisesti. Pystyin nukahtamaan minne tahansa ja alle aikayksikön: television eteen, junaan, lentokoneeseen tai – yhden unohtumattoman kerran – työpaikan pöydän ääreen.

Kuten niin monen muunkin tärkeän asian kanssa käy, unen merkityksen tajuaa usein vasta kun sen menettää. Kun vielä pystyin nukkumaan milloin vain, saatoin hyvinkin valvoa yön tai pari pelaamassa, kirjoittamassa tai töitä tehden. Univelat sai aina kuitattua – tai ainakin saattoi luottaa siihen, että joskus ne tulisi kuitattua. Nukkuminen tuntui ajanhaaskuulta.

Kun menetin uneni (lapsi syntyi), tajusin yhtäkkiä ja vääjäämättä miten typerästi olin kohdellut itseäni aiemmin.

Mitä järkeä on kaataa viherjauhetta smoothieen, käydä salilla tai (yrittää) meditoida, jos kuitenkin niistää itseltään kaikki edut pois valvomalla puoleen yöhön, jos herätys on kuudelta?

Parin tunnin vaje näkyy kaikessa. Ihmisestä tulee hähmäinen, harsuuntunut, kärttyinen haamuversio itsestään.

Tänä iltana teen parhaan terveysteon jonka voin: sammutan kännykän yhdeksältä ja kömmin sänkyyn – ja teen huomenna kolme kertaa nopeammin kaikki ne asiat, joiden tekemistä varten ennen valvoin.

 

Nina Ylinen