Ikaalisten kotihoidon kehittämistyö palkittiin valtakunnallisesti

Lähihoitaja Soili Parviainen on yksi kotihoidon hoitajista, jotka käyvät Anna Korhosen luona auttamassa tämän kotona arjessa selviytymistä. Korhonen on ollut tyytyväinen hoitajiin, joiden kanssa voi vaikka rupatella. Mukana jutustelemassa kotihoidon esimies Tiina Hankala, joka on palkittu kotihoidon kehittämisestä.

IKAALINEN. Ikaalisten kotihoitoa on kehitetty vuosien ajan, ja nyt kehittämistyö on saanut valtakunnallisen tunnustuksen. Kunta- ja maakunta-alan työelämän kehittämisohjelma Kunteko palkitsi Ikaalisten kotihoidon esimiehen Tiina Hankalan Oman työn sankarit -sarjassa. Hän nouti palkinnon Helsingistä keskiviikkona.

Hankala itse painottaa, että kehittämisessä on ollut mukana koko työyhteisö.
– Esimies ei voi yksin saada aikaan suuria mullistuksia ja kehittämistä, ainakaan hyvässä mielessä. Palkinto kertoo työyhteisön ja yhteistyön voimasta, Hankala sanoo.

Kotihoidon henkilökuntaan kuuluu viisi sairaanhoitajaa, 20 lähihoitajaa, asiakasohjaaja ja Hankala esimiehenä.

Asiakkaita on noin 140. Joidenkin luona käydään kerran viikossa, joidenkin luona neljästi päivässä, ja lisäksi on kaikkea siltä väliltä. Toiminta-alueena on koko Ikaalinen. Sote-keskuksen lisäksi kotihoidolla on toinen tukikohta Tevaniemen toimintakeskuksessa.

Jotta työtä asiakkaiden luona on pystytty kehittämään, jo aikaisemmin on kehitetty hoitotyötä tukevaa järjestelmää. Siihen on kuulunut muun muassa mobiilityökaluja, työtä ohjaavia optimointeinteja ja sähkölukkoja. Lisäksi hoitajia on koulutettu. Tällaisten taustalla olevien käytännön asioiden sujuminen tuo sujuvuutta työhön asiakkaan kanssa.

 

Korvapuusteja ja kylpylävierailuita

Palkituksi Ikaalisten kotihoito pääsi sen ansiosta, että asiakkaat hoidetaan kokonaisvaltaisesti. Hankala painottaa asiakkaiden yksilöllistä kohtaamista.
– Kotihoidossa jokainen asiakas on arvokas. Ikääntyneillä on voimavaroja, ja niitä on haluttu tukea. Jotta arki olisi mielekästä, tarvitaan perushoidon lisäksi muitakin asioita ja tähän haasteeseen me päätimme vastata kehittämistyössämme. Näin aloimme toteuttaa asiakkaan toiveita ja unelmia.

Kokonaisvaltaiseen hoitoon kuuluu myös sosiaalisuus, ja asiakkaiden kanssa on käyty esimerkiksi elokuvissa, kahviloissa, autoajeluilla, konserteissa ja ostoksilla. Kesällä isoja elämyksiä saatiin riksa-ajeluista.
– Asiakkaat ovat pitäneet tästä, ja hoitajille vaihtelu tuo työhön lisää mielekkyyttä. Hoitajilla pitää olla myös asenne ja halu tehdä näin. Meillä on halua ja motivaatiota tehdä ikääntyvän arjesta merkityksellistä.

Yksi viriketoimintaa innokkaasti ideoinut on lähihoitaja Soili Parviainen, jonka työvuorolistassa on yleensä kerran viikossa 2–3 tunnin pitempi käynti jonkun asiakkaan luona.
– Viime viikolla yhden asiakkaan kanssa leivoimme joulutorttuja. Hän muisteli, montako vuotta on siitä, kun sähköhella on viimeksi ollut päällä. Samalla tuli kotoinen tuoksu huoneistoon. Lupasin, että joulun jälkeen leivomme korvapuusteja. Eräälle asiakkaalle aion ehdottaa, että kävisimme uimassa kylpylässä, Parviainen sanoo.
– Tässä yhdistyy huvi ja hyöty, ja hoitaja saa olla oma itsensä.

Hankala kiittää kotihoidon työyhteisöä toimivaksi: kaikki tuntevat toisensa ja porukassa on innostusta tekemiseen ja työn kehittämiseen.
– Työntekijät ovat itseohjautuvia, ja itse haluan esimiehenä olla valmentaja, mahdollisuuksien luoja ja suunnan näyttäjä. Haluan olla työyhteisön keskellä, sillä tätä työtä tehdään yhdessä.

 

Paljon on kiinni asenteesta

Kotihoitoon päätyy yleensä työntekijöitä, jotka haluavat työskennellä yksin ja ottaa vastuuta.
– Työnkuva on laaja, ja on mielekästä, kun aina oppii jotain uutta eikä mikään päivä ole samanlainen. Monipuolisuus ja kivat työkaverit auttavat jaksamaan työssä, Parviainen sanoo.

Hankalan mukaan riippuu hoitajan asenteesta, miten työ asiakkaan luona tehdään.
– Voi mennä asiakkaan luo, antaa lääkkeet ja poistua, mutta voi myös istua alas ja kysyä, mitä asiakkaalle kuuluu ja onko hänellä jotain toiveita.
– Asiakkaat kiittelevät ja ihmettelevät, miten jaksatte aina olla noin iloisia ja hyväntuulisia, Parviainen sanoo.

Tärkeää on Hankalan mielestä myös näkyvyys: Twitterin kautta halutaan näyttää, mitä kotihoidossa tapahtuu, miten monipuolista työ on, ja välittää halutaan myös ilo ja asenne.
– Olen halunnut tuoda positiivista näkyvyyttä, että kotihoitotyö nousisi ansaitsemaansa arvoon.

 

”Hoitajien kanssa voi laskea leikkiäkin”

Yksi Ikaalisten kotihoidon asiakkaista on 91-vuotias Anna Korhonen, jonka kotona käydään neljästi vuorokaudessa. Pääsääntöisesti työt saadaan jaettua niin, että Korhosen luona käy tuttuja hoitajia.

Käynneillä myös vaihdetaan kuulumisia ja kysellään voinnit.
– Hoitajien kanssa voi laskea leikkiäkin, ja hyvin tulee hoidettua, Korhonen sanoo ja pitää tärkeänä, että hoitajien kanssa luontuu tällainen jutustelu.

Monesti keskusteluiden aiheena ovat päivän uutistapahtumat, sillä Korhonen kuuntelee tarkalla korvalla radiota ja televisiota.
– Aina me hoitajat emme ehdi olla asioista yhtä perillä kuin Anna. Välillä pitää katsoa Iltalehden tai Ilta-Sanomien sivuilta, miten asiat oikein ovat, tuumaa lähihoitaja Soili Parviainen.

Muiden uutisten lisäksi penkkiurheilijaksi tunnustautuvaa Korhosta kiinnostaa myös urheilu, ja siinä kaikki lajit.

Jääkiekkoa jaksaa seurata illalla myöhäänkin.

 

 

Liisa Raipala