Hienojen teiden huumassa

mielipidekirjoitus pirkanmaa hämeenkyrö ikaalinen jämijärvi viljakkala

 

 

Hyvät tieyhteydet ovat monessa suhteessa tarpeellisia ja nykyisen elämänmuodon säilyttämiseen jopa aivan välttämättömiä. Niinpä Hämeenkyrön uudelle ohitustielle on helppo löytää vahvoja perusteluita. Toisaalta tietysti seuraa myös vähemmän hyviä asioita. Esimerkiksi luontoa tuhoutuu satojen hehtaarien alalta ja ainakin isolle joukolle hämeenkyröläisiä kulku vaikeutuu. Etenkin kunnan sisäinen liikenne joutuu melkoisiin mullistuksiin.

No, Hämeenkyrö on vauras kunta, joten itse tiehen löytyy helposti muutama miljoona ja esimerkiksi koulukuljetusten lisääntyviin kilometreihin pysyvänä lisäyksenä on tietysti varauduttu. Viime mainittuun seikkaan tuonee kuitenkin helpotusta se, että pienentyvien ikäluokkien myötä koulukuljetettavien määrä vähenee ja mahdollisesti maalle muuttavat lapsiperheetkin pääsevät nopsasti Hämeenkyrön ohi.

Kummallisuutena tierakennuksen seurauksena ovat tulleet rinnakkaistiet. Vaikka nyt ne ovat vain osittain käytössä, niiden pölypilvet ovat peittäneet asutusten mahdollisesti huonosti hoidetut kohdat, toki pölynharmaaksi ovat muuttuneet myös hyvin hoidetutkin. Rinnakkaisteiden suunnittelu ja rakentaminen on ainakin näin maallikon näkemyksen mukaan varsinaista korkeampaa matematiikkaa. Esimerkiksi jokainen vähänkin reippaampi sadekuuro on romahduttanut Turkimusojan notkoon suunnilleen puolet tien leveydestä. En tiedä, ovatko raakut hautauneet soravyöryyn, mutta toivon, että kunta pitää huolen siitä, ettei ilmiö jää pysyväksi ja kunnan tai kuntalaisten maksettavaksi.

Yksi kukka (kaktus?) suunnittelusta kuuluu myös Kyröskoski-Häijää -tielle rakenteilla olevasta liittymästä. Se kun on tulossa keskelle melko jyrkkää mäkeä. Näkyvyys risteykseen on Häijään suunnasta tullessa todella pieni ja onnettomuusriski tulee olemaan mielettömän suuri. Sitä voi tietenkin pienentää pudottamalla nopeusrajoitusta esimerkiksi neljäänkymppiin, mutta mitä järkeä on tehdä sivutieliittymä tuon tasoiselle tielle sellaisena, että kilometri pitää pysyvästi madella mainitulla nopeudella. Vielä mainittua liittymää ei ole otettu käyttöön ja toivottavasti ennen sen ottamisesta otettaisiin käyttöön järki.

Järvenkylän, Vaiviantien ja Tanolantien risteykset olivat vaarallisia ja ihan hyvä, että niiden vaaroja on saatu poistettua. Mutta onko tarkoituksenmukaista tilalle rakentaa hengenvaarallisia ansoja?

 

Jussi Niinenmaa

 

Lähetä oma mielipiteesi UutisOivan sivuille! Ota meihin yhteyttä sähköpostitse toimitus@oivaseutu.fi tai lähetä tekstiviesti 0400 922 803