Hämeenkyrönväylä: hyppyri sillan korvaajaksi?

UutisOivan Väylävirastoon soluttautunut luottovasikka sai märehdittäväkseen kiintoisan uutisen. Arkistokuva.

HÄMEENKYRÖ. Hämeenkyrönväylän suunnitelmien tarkentuessa on löydetty uusi liikenneinfraa ja sen ulkoisvaikutuksia keventävä ratkaisu.

Vesistön tai risteävän tien ylittävä silta on tiettyjen ehtojen täyttyessä mahdollista korvata hyppyrillä. Pappilanjoen ylittämiseenkään ei siis välttämättä tarvitse rakentaa siltaa.
– Hyppyrin rakentaminen on kustannuksiltaan vain murto-osa sillan rakentamisesta, täsmentää asiaa Väyläviraston toimeksiannosta selvittänyt konsultti Verneri Heinikko.

Ratkaiseva tekijä on tieliikennelain muutos, joka mahdollistaa vähimmäisnopeuden määräämisen tietyille tieosuuksille.
– Olemme saaneet vahvan näytön siitä, että yli 150 kilometrin tuntinopeudella liikkuvat ajoneuvot pystyvät turvallisesti liitämään pitkälti toistakymmentä metriä, mikäli tiehen rakennettava hyppyri antaa ajoneuvoille oikean lähtökulman, Heinikko valottaa.

 

Nopeusnäyttö apuna

Suunnitelmaa korvata silta hyppyrillä perustellaan kustannussäästön lisäksi halulla suojella Pappilanjokea ja sitä ympäröivää ekosysteemiä.

Tässä vaiheessa selvitellään, millainen vähimmäisnopeus väylälle olisi asetettava, jotta joen ylitys onnistuu turvallisesti.
– Eihän se liian suuri saa olla, koska siitä pitää päästä yli myös Parkanon Peran vuoden -78 Corollalla.

Koska ajoneuvojen kiihtyvyydessä on merkittäviä eroja, asetetaan vähimmäisnopeus alkamaan jo noin kilometri ennen joen ylitystä. Lisäksi tienvarteen tulee nopeusnäyttö, josta tielläliikkuja voi tarkastaa, että vauhtia on riittävästi.

 

Hämeenkyröllä pitkä kokemus

Monissa tieliikenneverkon kehittämishenkkeissa mukana ollut konsultti näkee Hämeenkyrön soveltuvan loistavasti uudenlaisen pilottihankkeen toteuttamiskohteeksi, sillä kylällä on niistä kokemusta.
– Onhan täällä nämä karusellit valtaväylällä ja baana keskellä kylää -kokeilutkin, Heinikko hymähtää.

Vaikka hyppyriratkaisu vaikuttaakin lupaavalta sillan korvaajalta, kokonaan siltarakenteista ei voida luopua. Sekä lähtö- että laskeutumispäähän on joka tapauksessa rakennettava eräänlainen sillan pää.

 

Sakari Ilomäki

Tuukka Olli