Hämeenkyröläiset liikennesäännöt

Liikennesäännöt ovat kaikille samat kaikkialla ainakin lakitekstissä. Kuitenkin useimmissa Suomen kunnissa on niistä omat versionsa. Käydäänpä läpi hämeenkyröläinen versio tieliikennelain avainkohdista.  tuukka olli toimittaja kolumni

Taajamaliikenteessä suositeltava keskinopeus on 60 kilometriä tunnissa. Sivuteillä, joissa nopeusrajoitus on 60 kilometriä tunnissa, suositeltava keskinopeus on 80 kilometriä tunnissa, yleisnopeusrajoitusalueilla suurempi. Jos joku tällaisilla teillä ajaa edelläsi, muista jättää hämeenkyröläinen turvaväli. Eli sinun ja edellä ajavan puskureiden välillä tulee olla UutisOivan verran tilaa. Jos olet turvallisuushakuinen, tilaa voi jäädä avatun UutisOivan verran.

Vilkun käytön on syytä olla säästeliästä. Tieliikennelain mukaan vilkkua pitää käännyttäessä käyttää, mutta sen voi laittaa päälle vasta risteyksen kohdalla, mieluummin vähän sen jälkeen kun olet jo kääntänyt rattia. Parhaimman hyödyn tästä saat irti, kun ajat isoa tietä ja näet, että risteyksessä tasokolmion takana auto odottaa, että pääsee kääntymään tielle, jota ajat. Jotta risteysalue pysyy mahdollisimman liikennöitynä, varmista kääntymässä olevan auton paikallaan pysyminen käyttämällä vilkkua vasta aivan risteysalueella. Tämä myös minimoi törmäysriskin.

Kiertoliittymissä, tuttavallisemmin liikenneympyröissä ajettaessa vilkkua käytetään vain tulosuunnasta katsottuna oikealle tai vasemmalle poistuttaessa, ei suoraan ajettaessa.

Tasokolmio kertoo väistämisvelvollisuudesta. Voit siis huoletta kääntyä kolmion takaa toisen auton eteen, kyllä hän väistää. Tai ainakin lukkojarruttaa.

Autoa pysäköitäessä on syytä muistaa turvaväli. Sekä sinun että ”vieressä” olevan auton ovien on mahduttava selälleen pysäköintitilanteessa. Tätä tiheämpään pysäköinti ei tule kyseeseen. Pysäköitäessä on hyvä käyttää mielikuvitusta: tarvitseeko auton aina olla parkkiruudun sisässä? Entä jos tällä kertaa kokeilisit, montako parkkiruutua saat tänään peitettyä yhdellä autolla? Julkisten paikkojen invaruutuja on hyvä hyödyntää, sillä ne ovat muita ruutuja leveämpiä ja ne sijaitsevat lähempänä ovea. Toki ruutujen merkinnät ovat muutenkin lähinnä suosituksia.

Jos haluamaasi paikkaan menee asfaltoitu kävelytie, sitä kautta oikaisu todennäköisesti säästää matka-aikaasi useiden sekuntien verran. Jos kävelijä tai pyöräilijä sattuu tulemaan vastaan, kyllä ne isompaa väistävät. Ja lopuksi yleisesti ja erikseen: niin lyhyttä matkaa ei olekaan, jota ei kannata autolla ajaa.

Voihan tietenkin olla, että ehkä Hämeenkyrössä vain autoilee paljon kolmostien tuomia. Eihän paikallisissa kuskeissa mitään vikaa varmastikaan ole.

 

Tuukka Olli