Uutinen 30.3.2021 10:00

Viesti etäopiskelijoille

Kolumni

Petri Aarnio

Huomenta. Ymmärrän hyvin, että siellä kuvaruutujen takana tilanteet vaihtelevat. Joillakin meistä lähtee kännykän käyttö hallinnasta, toisella on oman ruokarytmin kanssa vaikeuksia. Niillä, joilla on jälkikasvu kotona, on tilanne täysin eri. Neljännelle etätyöskentely on silkkaa hunajaa ja kaikki hoituu.

Opettajakaan ei ole turvassa näistä elämän sattumanvaraisuuksista. Emme ole robotteja, vampyyreita tai muita yli-ihmisiä, joille kaikki on helppoa ja itsestäänselvää. Itse opettelin viisikymppisenä syömään järkevästi koska aineenvaihduntani vaihtui tuolloin. Siihen asti olin elänyt aamukahvilla.
Käytin taannoin henkilökunnan koulutuksessa puheenvuoron siitä miten etä-ja luokkaopiskelu ainakin eroavat: opettajan on juuri edellä mainitusta syistä vaikeampi sanoa sitä miten etäopiskelu sujuu, kun ei oikeasti tiedä, miten ruudun toisella puolella menee. Ja ei oikein joka hetki kannata kysellä, että miten menee.
Minulla on käsitys merkityksellisestä viestinnästä, joka ei ole vain sanojen hälinää. Saavumme menneisyydestämme käsin luokkaan. Pidämme yhteyttä toisiimme ja lähdemme. Mutta yksin emme ole mitään. Kaksi ihmistä voi liittoutua, luoda kulttuurin. Tässä tekemisen intensiteetti, viestintä ja oppiminen korostuu.
Puhuimme tunnilla treenaamisesta. Treenata voi mitä vain: kuvan tekemistä, omia virheitä, sosiaalisia rooleja, syömistä, matematiikkaa, omia aivoja ja fyysistä kuntoa. Emme ole vain oman oppimishistoriamme päätepisteitä. Koska tahansa voi tapahtua jotakin odottamatonta, joka katkaisee negatiivisen tapahtumien kulun ja elämä voittaa.
Laittakaa ihmeessä minulle tai kollegalle viestiä jos ja kun tilanteet menee etänä karheaksi ja et halua yhteisessä kokoontumisessa sanoa. En loukkaannu, vaikka ohittaisitte minut. Arkaluontoisissa asioissa kannattaa edetä intuitiivisesti.
Etäopiskelu varmasti on joiltakin osin tullut jäädäkseen. Siksi laitteisiin kuten Teams, Zoom, Adobe Connect ja niin edelleen on hyvä suhtautua uteliaasti. Niiden käyttö on osa ammatillista osaamista siinä kuin Adoben.
Pysytään valon puolella.
Kirjoittaja on ammatillinen opettaja.

Jaa artikkeli

Facebook Twitter

Lue lisää