Pääkirjoitus 29.7.2021 06:00

Hyvä palvelu tuo asiakkaan takaisin

Terhi Palonen
Terhi Palonen

Viestit seudun matkailualan yrityksistä kertovat hyvää. Puolentoista vuoden koronastopin jälkeen matkailuelinkeino on jälleen piristymässä. Lomailijat arvostavat entistä enemmän kotimaan kohteita ja ovat löytäneet hyvin myös seutumme kohteet. Ilahduttavaa on myös se, että alueeltamme löytyy monipuolista tarjontaa ja aktiviteetteja kaikenlaisille ja -ikäisille asiakkaille.
Matkailija arvostaa hyvää palvelua ja siisteyttä. Kun tuote on kunnossa, hyvä palvelu kruunaa kokemuksen. Tämän takaavat palveluhenkiset ja ammattitaitoiset yrittäjät sekä työntekijät.
Koronarajoitusten purkautuminen on purkanut myös ihmisten paineita, sillä nyt pääsee jälleen liikkumaan vapaammin. Monelle lomalla riittää löhöily ja hyvä ruoka, mutta moni haluaa lomalleen myös aktiivista tekemistä. Maastopyöräily, sup-lautailu, retkeily luontokohteissa ja esimerkiksi kiipeily ovat kovasti suosittuja.
Pelkkä luonnonkauneus ei kuitenkaan riitä, vaan nykyajan matkailija haluaa lomapaikassaan palveluiden toimivan, yöpymisen järjestyvän ja ruuan maistuvan. Palveluiden hinnalle siis on saatava vastiketta. Ylihinnoittelu voikin osoittautua kompastuskiveksi yrittäjälle.
Ruoka on monelle lomailijalle tärkeä nautinto. Toki lihapullat ja muusi, pizzat, burgerit ja ranskalaiset riittävät monen murkinaksi, mutta monet myös manailevat tällaista yksitoikkoista ruokatarjontaa. Ravintoloiden kannattaa käyttää hieman enemmän mielikuvitusta annoksiinsa. Myös paikalliset herkut ja erikoisuudetkin kiinnostavat asiakkaita.
Koronakriisin takia matkakohteiden hygieniaturvallisuus on noussut entistä suurempaan rooliin. Matkailija haluaa ja syystäkin, että kohde ja palvelu on turvallinen.
Tyytyväinen asiakas takaa myös yrittäjälle tyytyväisen olon. Kritiikkiäkin pitää sietää. Asiakkaiden asiallisista toiveista ja havaitsemista puutteista kannattaa ottaa vaarin. Vain siten yrittäjä voi kehittää palveluitaan. Toisaalta kiitos on yksi kauneimmista sanoista, jota asiakkaiden pitäisi myös osata käyttää aina kun siihen on aihetta.
Asiakkaat äänestävät jaloillaan ja puskaradio vie viestiä eteenpäin hyvässä ja pahassa.

Jaa artikkeli

Facebook Twitter

Lue lisää

Mielipiteet 17.9.2021 12:35 Tilaajille

Järkeä päätöksentekoon

Mielipiteet 16.9.2021 09:32 Tilaajille

Ikäihmisten liikunta

Pääkirjoitus 16.9.2021 06:00 Tilaajille

Luottamus pitää ansaita – mediassakin

Kolumni 15.9.2021 11:04 Tilaajille

Geopuisto syventää käsitystämme luonnosta

Pääkirjoitus 9.9.2021 06:00 Tilaajille

Kehittämisen aika on nyt